1396/10/12

آزمایش ترمز فضایی برای بازگشت کنترل‌شده محموله‌های نزدیک به زمین

پژوهشگران ناسا در حال ساخت سامانه جدیدی هستند که بتواند نمونه‌های آزمایشگاهی کوچک را از ایستگاه فضایی بین‌المللی به صورتی کنترل شده و ایمن به زمین بازگردادند. این سامانه تنها از یک مکانیزم مشابه چتر استفاده کرده و هیچگونه وسیله پیشرانشی نیز در آن به کار نرفته است. این سامانه که اگزوبریک (Exo-Brake) نامیده می‌شود در پرتاب اخیر ماهواره TechEdSat-6 با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت. شکل اگزوبریک به منظور تنظیم نیروی مقاوم، قابل تغییر است و می‌تواند امکان فرودی نسبتا دقیق در محل مورد نظررا فراهم کند.

ماهواره TechEdSat-6 ششمین نمونه از مجموعه ماهواره‌های TechEdSat است که در دانشگاه ایالتی سن‌خوزه در کالیفرنیا و دانشگاه آیداهو ساخته‌شده‌اند. این ماهواره‌ها توسط دانشجویان و تحت نظارت مرکز تحقیقات ایمز ناسا، با استفاده از اجزای موجود در بازار ساخته‌شده و هزینه آن کمتر از صد هزار دلار بوده است. ماهواره TechEdSat-6 از سه مکعب با طول کلی 30 سانتیمتر با وزن حدود ۳.۶ کیلوگرم و به منظور آزمایش دو فناوری جدید اگزوبریک و یک شبکه مخابراتی وایرلس ارزان ساخته‌شده است.

ماهواره TechEdSat-6 در روز دوازدهم نوامبر امسال توسط کپسول باری سیگنوس به ایستگاه فضایی فرستاده شد. این ماهواره چند روز بعد از رسیدن به ایستگاه، به بیرون از ایستگاه پرتاب شده و با رسیدن به مدار طراحی خود، با موفقیت از یک ترمز فضایی چترنجات-مانند برای کاهش سرعت به‌منظور ورود مجدد آن به جو زمین استفاده کرد.

همچنین یک شبکه مخابراتی وایرلس جدید نیز در پرتاب اخیر آزمایش شد که کاربران را قادر می‌سازد تنها با یک لپ تاپ و حساب کاربری ایمیل به ارسال و دریافت داده از ماهواره‌ها بپردازند.

منبع: spacedaily