۱۰ زن فضانورد نامدار جهان

0 1,255

سیروس برزو: سفر زنان به فضا از سال ۱۹۶۳ آغاز شد اما تا قریب ۲۰ سال هیچ زنی به فضا سفر نکرد. پرواز بعدی را اسوتلانا ساویتسکایا در سال ۱۹۸۲ انجام داد و بعد از او بود که روزبه‌روز بر جمع‌زنانی که به‌عنوان فضانورد به مدار زمین سفر کردند اضافه شد. به‌این‌ترتیب از سال ۱۹۶۳ تاکنون ۶۰ زن به فضا سفرکرده‌اند. در بین آنان تعدادی به دلایل مختلف بیش از دیگران موردتوجه رسانه‌های همگانی قرارگرفته‌اند. در این بخش شما با ۱۰ زن فضانورد نامدار جهان آشنا می‌شوید.

والنتینا ترشکوا در ۱۶ ژوئن ۱۹۶۳ با سفینه وستوک-۶ به فضا پرتاب شد و نامش به‌عنوان نخستین زن فضانورد جهان به ثبت رسید. او در زمان سفر فضایی‌اش تنها ۲۶ سال داشت.


اسوتلانا ساویتسکایا دومین زن فضانورد جهان ۱۹ سال بعد در از ترشکوا در ۱۹۸۲ با سفینه سایوز به فضا سفر کرد. او دو سال بعد، دومین پرواز مداریش صورت داد که طی آن نامش به‌عنوان نخستین زن فضانوردی که دست به راهپیمای زد به ثبت رسید.


سالی راید یکی از اعضای نخستین گروه زنان فضانورد ناسا بود که در سال ۱۹۷۸ انتخاب شدند. نام او در تاریخ فضانوردی به‌عنوان نخستین زن فضانورد آمریکا به ثبت رسیده است. راید دو بار به فضا سفر کرد که جمعاً ۱۴ روز طول کشید.


آنا فیشر در ۸ نوامبر ۱۹۸۴ با کیهان پیمای شاتل دیسکاوری به فضا سفری یک‌هفته‌ای داشت و با این پرواز نامش به‌عنوان نخستین “مادر فضانورد” در تاریخ به ثبت رسید. هیچ‌کدام از زنانی که قبل از او به فضا سفرکرده بودند فرزندی نداشتند.


هلن شارمن مهندس شیمی یک کارخانه شکلات‌سازی انگلیس بود. او طبق قراردادی 12 میلیون دلاری این شرکت با سازمان فضایی شوروی در سال ۱۹۹۱ به همراه دو فضانورد روس به مجتمع مداری میر سفری ۸ روزه داشت.


روبتار بندار زن دانشمند کانادایی در سال ۱۹۸۳ از طرف سازمان فضایی این کشور انتخاب شد. وی در سال ۱۹۹۲ در جمع سرنشینان شاتل دیسکاوری و برای تحقیق در “آزمایشگاه بین‌المللی جاذبه اندک” به مدار زمین پروازی یک‌هفته‌ای داشت.


چیاکی موکای پزشک و دانشمند ژاپنی نخستین زن فضانورد این کشور است. او در دو مأموریت مداری در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۷ شرکت داشت و جمعاً حدود ۲۴ شبانه‌روز از عمر خود را در فضا گذرانده است.


ایلین کالینز ۴ بار به فضا سفرکرده و حدود ۳۶ روز از عمرش را در مدار زمین گذرانده است. او نخستین زنی است که فرماندهی یک پرواز فضایی را به وی سپرده‌اند. کالینز طی دو سفر اول به‌عنوان خلبان شاتل و دو سفر دوم به‌عنوان فرمانده ناو عملیات را اداره کرد.


کلودیه انیره نخستین زن فضانورد فرانسه است. او دو بار به فضا سفر کرد یک‌بار در سال ۱۹۹۶ به مجتمع مداری میر سفری ۱۶ روزه داشت و در ۲۰۰۱ پروازی ۱۰ روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی داشته است.


پگی ویتسن در ۱۹۹۶ به‌عنوان فضانورد انتخاب شد و نخستین مأموریت فضایی خود را در سال ۲۰۰۲ انجام داد. وی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۶ در دو سفر طولانی‌مدت فضایی شرکت داشت و توانست رکوردهای متعددی به دست بیاورد: بیشترین مدت اقامت فضایی بین زنان، بیشترین مدت مأموریت فضایی بین فضانوردان آمریکایی (چه زن و چه مرد)، بیشترین مدت راهپیمایی فضایی زنان فضانورد جهان و بالاخره پیرترین زن فضانورد جهان از رکوردهای او هستند که طی ۶۶۶ روز اقامت فضایی به دست آورده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5416
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها