توضیح علمی علت دیده شدن گاه و بیگاه هاله‌های نورانی فضایی در نقاط مختلف دنیا

0 1,750

آسمان همیشه منشا رازهای بسیاری برای بشر بوده است. سه شنبه سپیده‌دم، اما یکی از بامدادهای هیجان‌انگیز برای بسیاری از مردم شمال غرب ایران بود. در برخی از شهرهای شمال غربی ایران جسمی نورانی دیده شد که به وضوح حرکت می‌کرد و تصاویر و به خصوص فیلم‌های بسیاری از آن منتشر و دست به دست چرخید. اما به راستی این هاله ناشناس چه بوده است؟

تلاش اسپاش برای اعلام ماهیت اصلی ماجرا

پایگاه تحلیلی خبری اسپاش بخشی از فیلم‌ و عکس‌های فرستاده شده از این هاله‌ی نورانی ناشناس را بررسی کرده و در خبری جمع‌آوری و منتشر کرد که این خبر به همراه فیلم‌ موجود را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید. پس از آن برای یافتن منشا احتمالی این هاله نورانی، به بررسی دقیق‌تر ویدیو پرداخته شد. با دقت در آن، به خصوص مورد فیلم ارسالی از تبریز، پرتاب مقداری زیادی مواد گازی‌شکل و به رنگ سفید مشاهده می‌شود. که می‌توپاند ناشی از گازهای خروجی از موتور یک حامل فضایی یا موشک بالستیک باشد چرا که هر دو تا حد بسیار زیادی نسبت به هواگردها از زمین فاصله می‌گیرند به گونه‌ای که از اتمسفر زمین خارج می‌شوند.

سابقه قبلی در ایران

معمای هاله‌های نورانی هرازگاهی مطرح می‌شود. پیش از این در خرداد 1386، خرداد و شهریور 1391 رویت اشیای نورانی در آسمان ایران گزارش شده بود که تمامی این پدیده‌ها منشأ فضایی داشتند.در اردیبهشت سال 1393 نیز در شهرهای شمال غربی ایران هم پدیده مشابهی دیده شده بود که یکی از تصاویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید. پدیده‌ای که کارشناسان اعلام کردند حاصل تخلیه سوخت یک موشک فضایی متعلق به روسیه بوده است. به این صورت که چون این موشک ارتفاع زیادی داشته، نور خورشید هنوز به آن می‌رسیده است و بازتاب نور، آن را روشن کرده است. این پدیده نه تنها در ایران بلکه در برخی کشورهای دیگر به ویژه آمریکا نیز هر از چندگاهی بروز پیدا می‌کند.

شناسایی علت 

ساعت مشاهده در مقایسه با زمان طلوع خورشید در منطقه، شکل و ظاهر پدیده رویت‌شده و بزرگی منطقه رصد، شکی باقی نمی‌گذارد که با یک پدیده مداری روبه‌رو بوده‌ایم. جایی که نور خورشید بدانجا می‌رسد در حالیکه نقطه متناظر آن در روی زمین با غروب آفتاب به تازگی در تاریکی فرو رفته یا منتظر طلوع صبح است. در این حالت  به دلیل نبود نور خورشید امکان رویت اجرام فضایی که از خود نور ساطع می‌کنند وجود دارد. از سویی دیگر اشعه خورشید هر چند به آن منطقه خاص نمی‌تابد اما از بالای منطقه عبور می‌کند که هر چه از زمان شب می‌گذرد این ارتفاع بالاتر می‌رود تا حدی که کلا منطقه در جایی قرار می‌گیرد که عملا نور خورشید در بالای سر آن وجود ندارد. اما اگر در همان ابتدای شب یا قبل از طلوع آفتاب ماهواره‌بر یا موشک بالستیک شلیک شده و به حدی بالا برود تا در معرض نور خورشید قرار بگیرد بازتاب نور تابیده شده روی آن و دود خروجی از موتور از زمین دیده می‌شود و پدیده زیبایی را به وجود می‌آورد که گاهی مردم آن را وحشتناک و از سوی موجودات بیگانه میدانند. 

باید اشاره کرد که موشک‌های بالستیک از لحاظ ساختار بسیار به موشک‌های فضایی نزدیک هستند و از طبقات فوقانی جو عبور می‌کنند. با توجه به موقعیت مکانی سکوهای پرتاب فضایی و ساعت پرتاب ماهواره‌‌برهای چینی و روسی، به نظر نمی‌رسد پدیده مورد مشاهده اخیر حاصل پرتاب فضایی بوده و بیشترین احتمال ممکن به آزمایش موشک‌های بالستیک روسی مربوط می‌شود. طبق اعلام رسمی روسیه، صبح‌گاه سه‌شنبه در این کشور آزمایش موشک قاره‌پیما انجام شده است. در زمان رویت نور در آسمان تبریز بخشی از سوخت موشک در حال پراکنده‌شدن در جو بوده و آنچه که دیده شده احتمالا بازتاب نور ناشی از آن روی قسمتی از موشک بوده است.

گفتنی است که موشک بالستیک آزمایش‌شده توسط روسیه با نام RS-12M Topol ICBM در ساعت 5:45 دقیقه از پایگاهی در شمال غربی دریای خزر پرتاب شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5410
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها