تصاویری از تلاش انسان برای شناخت کره ماه از طریق کاوشگران بدون سرنشین

0 1,880

سیروس برزو: از آغاز عصر فضا، یکی از اهداف اصلی صاحبان فناوری فضایی گشودن رازهای کره ماه، تنها قمر زمین و نزدیک‌ترین جرم فضایی به سیاره ما بوده است. در نخستین سال‌های این عصر، هم آمریکا و هم شوروی کاوشگران مختلفی را به‌طرف ماه فرستادند که برخی موفق و بعضی ناموفق بودند. آنچه می‌بینید آلبومی تصویری از تلاش انسان برای شناخت بیشتر کره ماه از طریق کاوشگران بدون سرنشین است.

لونا-۱ (Luna-1) نخستین کاوشگری است که راهی کره ماه شد. این کاوشگر روسی ۲ ژانویه ۱۹۵۹ بایکونور به فضا پرتاب اما نتوانست ماموریت خود که فرود بر ماه بود را به انجام برساند و از فاصله چندهزار کیلومتری این کره عبور کرد.


کاوشگر روسی لونا-۳ (Luna-3) که در ۴ اکتبر ۱۹۵۹ از بایکونور به فضا پرتاب شد توانست نخستین عکس از بخش پنهان ماه را به زمین مخابره کند و انسان برای نخستین بار بخشی از ماه را دید که تا آن زمان هیچ اطلاعاتی از آن نداشت.


ناوهای پژوهشی رنجر کاوشگرانی بودند که آمریکا پرتاب آنها را سال ۱۹۶۱ با هدف عکس برداری از ماه به فضا پرتاب کردند. رنجر-۷ (Ranger-7)که در سال ۱۹۶۴ به فضا پرتاب شد یکی از موفق ترین این گروه از کاوشگران بود که توانست بیش از چهار هزار عکس از فاصله‌های مختلف از ماه را به زمین ارسال کند.


لونا-۹ (Luna-9) که در ۳۱ ژانویه ۱۹۶۶ از پایگاه پرتاب‌های فضایی بایکونور راهی کره ماه شد نخستین کاوشگری بود که توانست بر سطح کره ماه بنشیند و عکس‌های دقیقی از فاصله نزدیک به زمین ارسال کند.


گروه سفینه‌های سرویور کاوشگرانی بودند که پرتاب آن‌ها از ۳۰ مه ۱۹۶۶ آغاز شد توانست اطلاعات و عکس‌های جالبی را به زمین بفرستد و به دانشمندان ناسا برای فرود انسان در ماه کمک کند.


گروه کاوشگران مدارگرد لونا اوربیتر (Luna Orbiter) که نخستین فروند آن‌ها در ۱۰ اوت ۱۹۸۸ از کیپ کندی به فضا پرتاب شد توانستند تصاویر دقیقی از ماه را به زمین بفرستند که در جانمایی برای فرود سفینه‌های آپولو بکار گرفته شد.


برای آزمایش توانایی ناوهای سایوز(Soyuz) جهت سفر انسان به ماه، این سفینه تحت عنوان کاوشگر زوند انجام گرفت. زوند-۵ در ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۸ از بایکونور به فضا پرتاب شد و پس از چرخیدن در مدار ماه به زمین بازگشت. این نخستین باری بود که یک سفینه بعد از سفر به مدار ماه توانست به زمین برگردد.


کاوشگر بدون سرنشین لونا-۱۶(Luna-16) در ۱۲ سپتامبر ۱۹۷۰ از پایگاه پرتاب‌های فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد و بعد از فرود آرام در ماه توانست نمونه ای از خاک ماه را در محفظه مخصوصی جمع کرده و به زمین بفرستد.


لونا-۱۷ (Luna-17) در ۱۰ نوامبر ۱۹۷۰ از بایکونور به فضا پرتاب شد. این کاوشگر یک خودرو بدون سرنشین را به ماه برد. لونا-۱۷ توانست ضمن چند کیلومتر سفر در سطح ماه صدها عکس از سطح این کره را به زمین ارسال کند.


هیتن نخستین کاوشگری است که کشوری غیر از روسیه و آمریکا به طرف ماه پرتاب کرد. این سفینه در ۲۴ ژانویه ۱۹۹۰ توسط سازمان فضایی ژاپن به فضا پرتاب شد و توانست عکس‌های دقیقی از سطح ماه به زمین بفرستد.  

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5407
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها