1396/10/07

رویدادهای نجومی اولین ماه زمستان ۹۶

بروز دومین اَبَرماه سال ۱۳۹۶، همنشینی خوشه کندوی عسل با ماه، اوج بارش شهابی کوادرانتی، همنشینی سیاره سرخ بهرام با مشتری و مثلث زیبای همنشینی ماه و مشتری با بهرام از جمله رویدادهای جذاب نجومی دی ماه ۹۶ هستند.
رویدادهای نجومی اولین ماه زمستان ۹۶

با شروع فصل زمستان، طولانی‌تر شدن شب‌ها فرصت مناسبی را برای مشاهده بهتر پدیده‌های زیبای آسمانی و عکاسی از آن‌ها برای دوستداران آسمان فراهم می‌شود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا، اظهار کرد: «امروز سه‌شنبه ۵ دی‌ماه در ساعت ۱۲:۵۰ دقیقه ظهر به وضعیت تربیع اول رسید، بنابراین در شامگاه این روز ماه تربیع اول طلوع و قابل‌مشاهده خواهد بود.»
مهندس 'مسعود عتیقی' ادامه داد: «یکشنبه ۱۰ دی ساعت ۳:۵۵ دقیقه بامداد، ستاره دبران ( چشم گاو) ۰.۷ درجه جنوب ماه در وضعیت نزدیک به بدر قرار می‌گیرد و در برخی مناطق این ستاره پشت ماه پنهان خواهد شد(اختفاء).»
وی افزود: «دوشنبه ۱۱ دی ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه، سیاره تیر با ۲۲.۷ درجه جدایی با خورشید در بیشترین کشیدگی غربی خود قرار خواهد گرفت و با بیشترین ارتفاع بهترین شرایط را برای رصد صبحگاهی خواهد داشت.»

دومین ابرماه سال ۹۶
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به این‌که در ساعت ۵:۵۴ دقیقه بامداد سه‌شنبه ۱۲ دی، ماه کامل می‌شود، گفت: «این در شرایطی است که ساعت ۱:۲۴ دقیقه بامداد این تاریخ، ماه نزدیک‌ترین فاصله را با زمین خواهد داشت و در آن هنگام ماه در فاصله ۳۵۶ هزار و ۵۶۶ کیلومتری زمین قرارگرفته و ۱۴ درصد بزرگ‌تر از ماه کامل در حالت معمولی دیده می‌شود زیرا در کمترین فاصله با زمین قرار دارد. و به همین دلیل به آن ابر ماه یا سوپرمون (supermoon) گفته می‌شود.»
عتیقی خاطرنشان کرد که این ابر ماه دومین ابرماه سال جاری است و در سراسر ایران با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده خواهد بود.
وی ادامه داد: «چهارشنبه ۱۳ دی ساعت ۹:۳۰ صبح این روز زمین به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با مهر تابان) خواهد رسید به‌طوری‌که ۰.۹۸ AU با خورشید فاصله خواهد داشت. AU یک واحد نجومی و نزدیک به ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.»
عتیقی افزود: «همچنین ساعت ۲۳:۲۰ دقیقه این شب خوشه کندوی عسل ۲.۳ درجه شمال ماه قرار می‌گیرد. در ضمن ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه همین شب بارش شهابی کوادرانتی به اوج می‌رسد و تا بامداد پنجشنبه ۱۴ دی این بارش در بهترین زمان اوج خود با ۴۰ شهاب در ساعت ادامه داد.»
بااین‌حال عتیقی تأکید کرد که متأسفانه به دلیل نور زیاد ماه پس از بدر مشاهده این تعداد شهاب دور از انتظار است.
وی ادامه داد: «همچنین پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه ساعت ۱۸:۱۱ دقیقه به گره صعودی رسیده و بالای مدار زمین قرار می‌گیرد و جمعه ۱۵دی ساعت ۱۰:۵۴ دقیقه صبح، ستاره دل‌شیر (قلب‌الاسد) ۰.۹ درجه جنوب ماه پس از بدر قرار دارد و در برخی مناطق عبور خراشان (مماس با ماه) از کنار ماه داشته و چه‌بسا پشت ماه نیز پنهان گردد.»
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: «یکشنبه ۱۷ دی علاقه‌مندان به رویدادهای آسمانی هم‌نشینی بسیار نزدیک سیاره سرخ بهرام (مریخ) را با غول گازی سامانه خورشیدی سیاره برجیس (مشتری) در بامداد این روز و قبل از روشنایی هوا در افق شرقی محل سکونت خود می‌توانند مشاهده کنند.»
عتیقی ادامه داد: «سه‌شنبه ۱۹ دی نیز ساعت ۱:۵۵ دقیقه بامداد، ماه به وضعیت تربیع آخر می‌رسد و در ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح سیاره ناهید به مقارنه بیرونی رسیده و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار می‌گیرد و مدت‌ها طی شب‌های قبل و بعدازآن قابل‌مشاهده نخواهد بود.»
وی افزود: «بدیهی است پس از طی چند روز ملکه آسمان (ناهید) مهمان آسمان شامگاهی خواهد شد.»

مثلث هم‌نشینی ماه و مشتری با بهرام
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: «پنجشنبه ۲۱ دی، ساعت ۹:۲۹ دقیقه صبح هم‌نشینی ماه و مشتری با جدایی ۴.۳ درجه را شاهد خواهیم بود (که در این فاصله برجیس در جنوب ماه دیده می‌شود) در ضمن ساعت ۱۳:۳۳ دقیقه همین روز سیاره سرخ بهرام ۴.۶ درجه جنوب ماه قرار می‌گیرد بنابراین در بامداد این روز، ماه و مشتری با همراهی سیاره بهرام یک مثلث زیبا را در آسمان صبحگاهی آسمان خلق می‌کنند.»
عتیقی ادامه داد: «شنبه ۲۳ دی ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح سیاره‌های تیر و کیوان ۰.۷ درجه باهم جدایی می‌سازند بنابراین برای مشاهده و عکاسی از این هم‌نشینی، بامداد این روز قبل از روشنی هوا فرصت مغتنمی است.»
وی افزود: «دوشنبه ۲۵ دی ساعت ۵:۴۰ دقیقه صبح هلال زیبای صبحگاهی به اوج مداری خود خواهد رسید و در آن هنگام ۴۰۶ هزار و ۴۶۱ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. همچنین ساعت ۵:۴۳ دقیقه این بامداد سیاره حلقه بر گردن کیوان ۲.۶ در درجه جنوب هلال، به رنگ زرد و به شکل یک جرم ستاره مانند مشاهده می‌شود؛ در همین زمان سیاره تیر با جدایی حدود 3.5 درجه جنوب هلال ربیع‌الثانی قرار دارد.»
عتیقی با اشاره به این‌که هلال ماه آدرس خوبی برای مشاهده غزال تیزپای سامانه خورشیدی سیاره تیر است، خاطرنشان کرد: «شاید این صبحگاه آخرین فرصت وداع باکمان ابروی آسمانی باشد.»
عتیقی ادامه داد: «چهارشنبه ۲۷ دی با نو شدن ماه در ساعت ۵:۴۷ دقیقه بامداد این روز، طولانی‌ترین ماه قمری قرن ۲۱ نیز پایان می‌یابد. در شامگاه این روز باوجود برخی ضوابط علمی نامناسب احتمال رؤیت هلال جمادی‌الاول ۱۴۳۹ در کشور بسیار ضعیف است.»
وی افزود: «ماه پنجشنبه ۲۸ دی ساعت ۱۷:۵۸ دقیقه این تاریخ به گره نزولی می‌رسد و در ضمن شامگاه این روز فرصت مناسبی برای مشاهده هلال جمادی‌الاول با چشم غیرمسلح است.»
رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به تلاش حدوداً دو دهه‌ای این انجمن برای ارائه آموزش‌های کاربردی در کنار آموزه‌های تئوری به علاقه‌مندان اعلام کرد: «این انجمن آماده است عکس‌ها و گزارش‌های علمی علاقه‌مندان را در کانال تلگرامی و وبگاه خود منعکس کند.»

منبع: ایرنا