گمانه زنی در مورد شی نورانی در آسمان ایران

0 2,254

امیرحسین مجیدیان: ظهور هاله‌ای درخشان در آسمان شمال غربی ایران حوالی ساعت 5 و 45 دقیقه سه شنبه 5 دی ماه، سبب انتشار شایعه‌های بسیاری شد. در ابتدا تصور می‌شد که شی نورانی دیده شده، مربوط به گازهای خروجی از موتور ماهواره‌بر زنیت 3 اس.آل (zenit 3 S.AL)، حامل ماهواره‌ی آنگوست بوده باشد ولی طبق اطلاعات به‌دست آمده، زمان پرتاب این ماهواره بر پس از زمان دیده شدن شی نورانی در آسمان کشور بوده است. نزدیک ترین پرتاب گزارش شده پیش از دیده شدن شی مربوط به یک ماهواره بر  چینی است که البته این ماهواره بر در ساعت 3:44 بامداد به وقت پکن (22:14 به وقت تهران) پرتاب شده است و فاصله زمانی نسبتا قابل توجهی میان رویت و پرتاب وجود دارد.  همچنین احتمال دیگر می تواند یک پرتاب نظامی مرتبط با موشک های بالستیک روسی باشد که پیش از این نیز سابقه داشته است.

آنگولاست به عنوان یک احتمال

پرتاب ماهواره 286 میلیون یورویی آنگولا پس از چندبار تعویق، بالاخره امروز انجام خواهد شد. این ماهواره توسط شرکت روسی انرگیا ساخته شده است و نخستین ماهواره مخابراتی آنگولا به شمار می‌رود و شامل 16 باند C و 6 باند از نوع Ku است.طراحی و ساخت آنگوست-1 با وزنی معادل 1550 کیلوگرم بر اساس قرارداد منعقدشده در سال 2009 بین دولت‌های آنگولا و روسیه از سال 2012 آغاز گردید.

طبق خبرهای قبلی، کار ساخت این ماهواره به اتمام رسیده بود ولی کارشناسان انرگیا اشاره کرده بودند تا زمانی‌که کاملاً از نحوه کار سامانه‌های آنگوست مطمئن نشوند، اجازه پرتاب نخواهند داد و اگر بازرسی بیشتری لازم باشد، مجبور می‌شوند پرتاب را بازهم به عقب بیندازند.

 

اعتماد دوباره به زنیت

قرار بود که ماهواره آنگوست با بهره‌گیری از ماهواره‌بر زنیت و سامانه پرتابی سی لانچ در نوامبر 2016 انجام شود اما بروز مشکلات سیاسی بین روسیه و اوکراین مانع این کار گردید و موسسه روس آبارون اکسپورت تصمیم گرفت آن را با استفاده از ماهواره‌بر آنگارا از پایگاه فضایی پلستسک به فضا بفرستد. اما بعداً روس‌ها پرتاب را به ماه ژوئیه 2017 از بایکونور تغییر دادند و در نهایت قرار شد این کار با استفاده از ماهواره‌بر زنیت 3 اس.آل صورت گیرد. که می‌تواند بیش از ۶ تن محموله را به مدار GTO بفرستد. ماهواره‌بر زنیت اولین بار در سال 1985 به فضا پرتاب شد. این ماهواره‌بر با همکاری روسیه اما در اوکراین و توسط شرکت یوژنوی توسعه یافت. ماهواره‌بر زنیت از موتور RD-170 ساخت روسیه برای مرحله‌ی اول خود استفاده می‌کند که یکی از کارآمدترین و مطمئن‌ترین موتورهای راکتی است که تا به حال ساخته شده است.

تکمیلی: باتوجه به خبری که در ساعاتی قبل توسط خبرگزاری روسی تاس اعلام شد، روسیه در صبح‌گاه سه‌شنبه 5 دی ماه یک فروند موشک بین قاره‌ای بالستیک آر اس-12 ام توپول را از پایگاه پرتاب موشک کاپوستین یار در منطقه آستارا خان شلیک کرده است. بنابراین طبق این خبر و گمانه‌زنی‌های قبلی که در سایت خبری اسپاش منتشر شد، هاله‌ی نورانی مشاهده شده در آسمان شمال غرب کشور، به احتمال فراوان مربوط به تست موشک توپول روسیه بوده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5394
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها