مهمانان جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 1,174

سیروس برزو: ایستگاه فضایی بین‌المللی بزرگ‌ترین سازه دست بشر در مدار زمین امروز نزدیک به یک زمین فوتبال مساحت کلی دارد. این مجتمع عظیم فضایی با مشارکت بیش از ۱۵ کشور ساخته‌شده و در مداری در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین با سرعتی حدود ۲۸٬۰۰۰ کیلومتر در اطراف زمین حرکت می‌کند یعنی روزی ۱۵ بار به دور زمین می‌چرخد.


تازه‌ترین ساکنان این ایستگاه، سه فضانورد روس، آمریکایی و ژاپنی هستند که در ساعت ۷:۲۱ روز یکشنبه هفدهم دسامبر (به‌وقت جهانی گرینویچ) بر عرشه ناو کیهانی سایوز ام.اس-۷ (Soyuz-MS-7) با موفقیت از قزاقستان پرتاب شدند. این یک‌صد و سی و ششمین پرواز سرنشین دار سایوز از سال ۱۹۶۷ بود.
فرماندهی این ناو با آنتوان شکاپلروف از سازمان فضایی روسیه بود که به همراه نوریشیگه کانای از سازمان فضایی ژاپن و اسکات تینگل از ناسا راهی مدار زمین شدند. این فضانوردان موفق شدند دو روز بعد در ساعت ۸:۳۹ روز ۱۹ دسامبر سفینه خود را از طریق سکوی الحاق بخش راسوت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کنند و به دیدار جوزف اکابا، مارک وند هی و الکساندر میسورکین سرنشینان قبلی این ایستگاه موفق بروند.


 
درباره ساکنان جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی:
روز یکشنبه هفدهم دسامبر آنتوان شکاپلروف از سازمان فضایی روسیه به همراه نوریشیگه کانای از سازمان فضایی ژاپن و اسکات تینگل از ناسا بر عرشه ناو کیهانی سایوز ام.اس-۷ راهی مدار زمین شدند. آن‌ها دو روز بعد به جوزف اکابا، مارک وند هی و الکساندر میسورکین سرنشینان قبلی این ایستگاه ملحق شدند.
شکاپلروف کیهان‌نورد ۴۵ ساله روس که فرماندهی این سفینه را بر عهده دارد در ۲۰ فوریه ۱۹۷۲ در شهر سواستوپل به دنیا آمد. وی سال‌ها به‌عنوان خلبان در نیروی هوایی روسیه خدمت می‌کرد و در مه ۲۰۰۳ به‌عنوان فضانورد انتخاب شد. وی فرماندهی ناو کیهانی سایوزتی. ام.آ-۲۲ را بر عهده داشت که در سال ۱۴ نوامبر ۲۰۱۲ به فضا پرتاب شد و به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوست. نخستین مأموریت مداری شکاپلروف ۱۶۵ روز طول کشید. سفر فضایی بعدی او بر عرشه سفینه سایوز تی.ام.آ-۱۵ ام انجام شد که اقامتی نزدیک به ۲۰۰ روزه برای او در ایستگاه فضایی بین‌المللی را رقم زد.
نوریشیگه کانای در ۱۹۷۶ به دنیا آمد. او که یک پزشک نظامی است در ۲۰۰۹ توسط جاکسا (سازمان فضایی ژاپن) برای سفر به فضا انتخاب شد و علاوه بر ژاپن در مرکز فضایی جانسن آمریکا و مرکز آموزش فضانوردان روسیه دوره‌های ویژه سفر به فضا را گذرانده است.
اسکات تینگل پیرترین فضانورد این گروه در  سال ۱۹۶۵ در آتلبرو از ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. او که افسر خلبان نیروی دریایی آمریکا است در سال ۲۰۰۹ به گروه فضانوردان ناسا پیوست. این سه نفر قرار است تا سوم ژوئن ۲۰۱۸ در ایستگاه فضایی بین‌المللی فعالیت داشته باشند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5376
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها