1396/10/02

تلاش ناسا برای فتح تیتان، زحل و زهره

سازمان فضایی ناسا به تازگی دو فینالیست خود را که طرح های آن ها برای ماموریت های جدید فضائی انتخاب شده اند، معرفی کرد. این طرح ها عبارتند از سفر رفت و برگشت به یک ستاره دنباله دار و همچنین فرود آمدن روی تیتان، یکی از قمرهای زحل.
تلاش ناسا برای فتح تیتان، زحل و زهره

سازمان فضایی ناسا با انتخاب طرح های برگزیده برای ماموریت های فضایی سفر رفت و برگشت به تیتان و دنباله دار 67P ، مبلغ ۴ میلیون دلار در اختیار هر یک از آن ها قرار داد تا طرح های خود را تکمیل کنند. در ادامه سازمان فضایی ناسا در سال ۲۰۱۹ طرح نهایی را برای انجام ماموریت سال ۲۰۲۵ انتخاب کرده و برنده نهایی مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار دریافت کرده و فضاپیمایی که ماموریت فوق را به انجام خواهد رساند نیز مشخص خواهد شد.

دو تیم منتخب و فینالیست به نام های سزار (CAESAR) که مخفف (Comet Astrobiology Exploration Sample Return)  است و تیم موسوم به سنجاقک یا  Dragonfly، از مجموعه ۱۲ پیشنهاد که در ماه آوریل ارائه شده‌بودند، انتخاب شده  و هدف آن ها شامل ماموریت برای جمع آوری نمونه از ماه، اعزام یک کاوشگر به جو زحل و مأموریت های اکتشافی به زهره و دیگر قمر زحل، یعنی انسلادوس (Enceladus) است.
هدف تیم سزار، فرستادن فضاپیمائی به دنباله دار Comet 67P/Churyumov-Gerasimenko است که در آن فضاپیمایی مشابه آن چه در ماموریت های رزتا (Rosetta) و فیله (Philae) به کار رفته و طی آن ۱۰۰ گرم از خاک و یخ فضایی به عنوان نمونه به زمین آورده‌شد، ساخته خواهد شود.

محققان یک دنباله دار را که قبلا شناخته شده و بازدید از آن صورت گرفته‌است برای این ماموریت انتخاب کرده‌اند زیرا آماده شدن برای انجام این ماموریت دشوار در محلی که نقشه آن وجود داشته و درباره آن اطلاعاتی داریم، بسیار آسان تر است. استیو اسکوایرز (Steve Squyres)، از پژوهشگران اصلی این مأموریت، روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما می‌توانیم شرایط خاصی را که می‌دانیم می‌تواند وجود داشته باشد بررسی کنیم که این موضوع  به طور چشمگیری شانس موفقیت ما را در ماموریت اصلی افزایش می‌دهد.»

به گفته این پژوهشگر، طرح سزار می تواند اطلاعات ارزشمندی درباره نحوه شکل گیری دنباله دار 67P و شرایط منظومه شمسی در نخستین مراحل شکل‌گیری آن در اختیار دانشمندان قرار دهد. در حقیقت حتی این فرضیه نیز محتمل است که برخورد دنباله داری مشابه این نمونه، حیات را در کره زمین به وجود آورده باشد.

پهپاد فضایی
طرح سنجاقک یا دراگون فلای نیز شامل طرحی برای ساخت یک فضاپیمای مشابه پهپاد است که می‌تواند روی سطح تیتان، قمر زحل فرود آمده و هدف اصلی آن نمونه‌برداری از این دنیای ناشناخته و جستجو برای مواد شیمیایی پیش فرض حیات (prebiotic chemistry) در این محل است. این مولکول‌ها می‌توانند تکامل یافته و به موجودات زنده تبدیل شوند. این فضاپیما باید در فضای اطراف تیتان پرواز کرده و از لایه‌های مختلف اتمسفر اطراف این قمر، نمونه برداری کند.

به باور دانشمندان، اتمسفر غلیظ تیتان در کنار وجود دریاچه‌ها و رودهای تشکیل شده از متان مایع، این محل را به یکی از از مهمترین مناطق دارای شرایط سکونت و حیات در منظومه شمسی تبدیل کرده است.
الیزابت تورتل (Elizabeth Turtle)، از اعضای اصلی تیم دراگون فلای ضمن ابراز امیدواری برای انتخاب این طرح گفت: «با انجام این طرح ما می‌توانیم پیش بینی می‌کنیم که چقدر مواد زیستی اولیه برای شکل گیری حیات در تیتان وجود دارد.»
در این طرح دو پیشنهاد دیگر نیز وجود دارد که یکی برای فرود روی ونوس یا زهره و دیگری برای دیدن نشانه‌های زندگی در  قمر زحل که  Enceladus  نام دارد، در نظر گرفته‌شده است.  هر چند انجام این طرح‌ها نیازمند حمایت مالی مناسب از سوی ناسا است.

منبع: سیناپرس