چشم های جدید در آسمان

هواشناسان و متخصصین سنجش از دور شاهد چشمان جدیدی در آسمان هستند. ماهواره JPSS-1 در هجدهم نوامبر سال ۲۰۱۷، از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ کالیفرنیا به فضا پرتاب گردید. این ماهواره مدار قطبی مجهز به ۵ سنجنده بنام های VIRS، Cris، ATEMs، OMPs-N و CERES-FM6 می باشد که در همان مدار ماهواره (NOAA/NASA Suomi National Polar-orbiting Partnership (NPP)  قرار می گیرد. تقریبا ۶۳ دقیقه بعد از پرتاب این ماهواره، آرایه های خورشیدی آن گسترده شده و فضاپیما با نیروی خود شروع بکار می کند. زمانیکه ماهواره JPSS-1 به مدار نهایی خود برسد به ماهواره NOAA-20 تغییر نام خواهد یافت. بعداز یک دوره سه ماهه بازرسی و اعتبار سنجشی ۵ سنجنده، ماهواره عملیاتی خواهد شد.
سنجنده ،Clouds and the Earth,sRadiant Engergy System Flight Model 6 (CERES FM6) بازتابش نور خورشید منعکس شده از زمین، گرمای منتشره از سیاره زمین و نقش ابرها در آن فرآیند را اندازه گیری می نماید. این سنجنده در تولید مجموعه داده های گسترده CERRS که به دانشمندان برای محاسبه اثر ابرها بر گرمایش و سرمایش سیاره زمین، کمک می کند، شرکت خواهد کرد. همچنین داده های مشابه قادر است به بهبود پیش بینی های فصلی متاثر از حوادث آب و هوایی مانند النینو و لانینو، کمک کند. بطور کلی ماهواره JPSS-1 مشاهدات مختلف خود از متغییر های محیطی بحرانی برای پیش بینی آب و هوا و انواع تحقیقات علوم زمین مانند دمای اتمسفری و رطوبت، ابرها، دمای سطح آب دریاها، انرژی ورودی و خروجی، رنگ اقیانوس، پوشش یخ دریاها، ذرات هوا/آیروسل ها، فوران های آتشفشانی، آتش سوزی، نورهای شب هنگام و حفره ازون را در اختیار دانشمندان قرار می دهد. ماهواره جدید JPSS-1 همانند ماهواره NPP، دارای مدار قطبی بوده و سنجنده هایی را حمل می کند که به رصد طولانی مدت زمین که از اوایل سال ۲۰۰۰ توسط ماهواره های نسل قدیمی تر (مانند ماهواره های Terra، Aqua و Aura ) شروع شده بود، ادامه می دهد.
برنامه ماهواره JPSS با همکاری بین نوآ(NOAA) و NASA انجام می شود. نوآ بودجه آن را تامین و برنامه ریزی، همچنین عملیات و تولید داده هایش را مدیریت می کند.ناسا توسعه و ساخت ابزارها،فضاپیماها، سیستم های زمینی  و اجرای پرتاب ها را به عهده دارد.

منبع سازمان فضایی ایران