اپراتورهای ماهواره‌ای به دنبال جذب مشتریان نظامی

0 1,188

صنعت مخابرات ماهواره‌ای در سال‌های اخیر بر روی ماهواره‌های پربازده (HTS) سرمایه‌گذاری کرده که مجموعا 99 درصد سطح زمین را تحت پوشش خود دارند و یکی از مهم‌ترین مشتریان این ماهواره‌ها سازمان‌های نظامی هستند.

روند مرسوم در مخابرات نظامی، استفاده از پهنای باند وسیع و ترمینال‌های ارسال و دریافت کوچک را ایجاب می‌کند. البته از قیمت‌های مناسب و تامین امنیت سایبری اطلاعات نیز در این مقوله نباید غافل شد. اپراتورهای ماهواره‌ای می‌گویند در حال آماده‌سازی محصولات و خدماتی هستند که با معیارهای مذکور همخوانی دارند.

مشکلی که معمولا در مسیر حضور اپراتورهای ماهواره‌ای در بازار نظامی وجود دارد این است که لزوما مدل‌های کسب و کار صنعت ماهواره‌ای با نیازهای نظامی هم‌جهت نیستند. سالهاست که شرکت‌های آمریکایی در حال بحث و مجادله با پنتاگون هستند تا استراتژی‌ مشخصی برای مرتفع ساختن نیازهای امنیت ملی پیدا شود که نیاز به طراحی سامانه‌هایی با کاربری نظامی صرف نداشته باشند.

اسکات باتلر (Skot Butler)، مدیر اپراتور ماهواره‌ای اینتلست (Intelsat) می‌گوید: «در صنایع نظامی، نیاز به نظارت ویدیویی در همه‌جا و با دقت بالا وجود دارد.» اینتلست قصد دارد منظومه‌ای شامل 7 ماهواره پربازده را به فضا ارسال کند. البته شرکت‌های دیگری نیز هستند که به دنبال انجام چنین کاری می‌باشند اما همه منتظر تصمیم پنتاگون برای نحوه استفاده از این خدمات هستند. باتلر که تجربه حضور در نشست‌های مختلف وزارت دفاع آمریکا را دارد افرود: «صنایع نظامی پیکربندی‌های ترکیبی‌ می‌خواهد که بتواند هم از ماهواره‌های دولتی و هم از ماهواره‌های تجاری استفاده کند؛ اما مشکلاتی در جزییات این مسئله وجود دارد.»

اپراتورهای تجاری انتظار دارند که دولت آمریکا به جای استفاده از منظومه ماهواره‌ای دولتی WGS برای عملیات‌های معمول، از سامانه‌های تجاری با ظرفیت بالا استفاده کند و WGS را به ماموریت‌های حساس‌تر اختصاص دهد. به گفته باتلر اگر چنین اتفاقی بیافتد، نیاز به ساخت ماهواره‌های دولتی نیز کمتر می‌گردد.

در بازار نظامی، کاربردهای متعددی برای مخابرات ماهواره‌ای وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مشتریان موجود برای فناوری‌های مخابراتی ماهواره‌ای تجاری در آمریکا، قرارگاه عملیات‌های ویژه (Special Operations Command) است. این سازمان برای مثال از پهپادهای کوچکی که به ترمینال‌های پهن‌باند مجهز شده‌اند استفاده می‌کند. باتلر می‌گوید در آینده کاربردهای بیشتری نیز از جمله نظارت بر مناطق مرزی و جمع‌آری مواد مخدر می‌تواند به وسیله این پهپادها صورت گیرد.

بازار خدمات نظامی که عمده آن در اختیار آمریکاست هنوز از ثبات برخوردار نیست و تا وقتی که پنتاگون تصمیم مناسبی برای اتصال فعالان تجاری به سازمان‌های نظامی نگیرد، وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5316
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها