1396/09/25

امشب ایستگاه فضایی بین‌المللی را با چشم غیرمسلح ببینید

بنابر اعلام ناسا، ایرانی‌ها امشب می‌توانند ایستگاه بین‌المللی فضایی را ساعت 18:07 با چشم غیرمسلح ببینند. به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، مسیر حرکتی ایستگاه فضایی بین‌المللی طی این چند روز به گونه‌ای است که می‌تواند با چشم غیرمسلح در آسمان چند کشور دیده شود. امشب نیز ساعت 18:07 به وقت ایران، در...
امشب ایستگاه فضایی بین‌المللی را با چشم غیرمسلح ببینید
امشب نیز ساعت 18:07 به وقت ایران، در صورتی که ابرها اجازه دهند، می‌توان این ایستگاه فضایی را در آسمان ایران مشاهده کرد.
منبع: ایسنا

نظارت بر زمین | سرنشین دار |

اکران جنگ ستارگان برای ساکنان ایستگاه بین‌المللی فضایی

1396/09/24
نسخه جدید فیلم سینمایی سری جنگ ستارگان به نام آخرین جدای قرار است تا برای نخستین بار برای سرنشینان ایستگاه بین‌المللی فضایی نیز پخش شود.

سه فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی راهی زمین شدند

1396/09/24
فضاپیمای سایوز حامل سه فضانورد از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شده و راهی کره زمین شد.

مریخ را با چشم غیر مسلح در آسمان ببینید

ماه آتی میلادی برای نخستین بار در ۱۵ سال اخیر فاصله مریخ تا زمین به کمترین میزان (۳۵.۸ میلیون مایل) می‌رسد و با چشم غیر مسلح می‌توان مریخ را در آسمان تماشا کرد. به گفته دین رگاس، یکی از ستاره شناسان رصدخانه سینسیناتی، ۳۱ جولای فاصله سیاره سرخ رنگ تا زمین ۳۵.۸ میلیون مایل خواهد بود. در این بازه زمانی مریخ با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود. محققان دلیل نزدیک شدن مریخ به زمین را ویژگی‌های خاص مدار این سیاره می‌دانند. زمین ۳۶۵ روز طول می‌کشد تا دور خورشید مدار بزند. حال آنکه مدار مریخ دور خورشید ۶۸۷ روز است. این بدان معناست که دو بار مدار زمین دور خورشید معادل یک بار سفر مریخ دور این ستاره است. به همین دلیل گاهی اوقات دو سیاره در دو سوی مخالف خورشید قرار می‌گیرند، اما تقریبا هر ۲۶ ماه یکبار زمین از فاصله بسیار نزدیک مریخ گذر می‌کند. گاهی اوقات همزمان با این رویداد سیاره سرخ و خورشید در دو سوی زمین قرار می‌گیرند. در این وضعیت مریخ و خورشید در دوسوی مخالف زمین هستند. از دیدگاه ساکنان زمین، همزمان با غروب خورشید در غرب، مریخ از سمت شرق طلوع می‌کند. سپس تمام شب در آسمان می‌ماند. اگر زمین و مریخ مداری دایره‌وار داشتند این وضعیت نیز سبب می‌شد دوسیاره به یکدیگر نزدیک شوند. اما مدار هر دو آنها بیضی شکل است بنابراین مریخ و زمین در انتهای هر مدار خود، کمی به خورشید نزدیک تر می‌شوند. همانطور که گفته شد، هر ۲۶ ماه فاصله مریخ و زمین به کمترین میزان می‌رسد. از سوی دیگر هر ۱۵تا۱۷ سال این اتفاق با واقعه perihelion یا نزدیک شدن فاصله مریخ و خورشید همزمان می‌شود. ترکیب این دو رویداد ماه آتی اتفاق می‌افتد.