1396/09/24

ناسا به کمک هوش مصنوعی، هشتمین سیاره منظومه کپلر-90 را کشف کرد

ناسا به کمک  هوش مصنوعی، هشتمین سیاره منظومه کپلر-90 را کشف کرد
مریم فخیمی: پس از یک هفته انتظار، نمایندگان ناسا و گوگل ساعاتی قبل اعلام کردند که پس از بررسی داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر، هشتمین سیاره را در سامانه ستاره‌ای کپلر-90 کشف کرده‌اند.
به گفته پژوهشگران، هشتمین سیاره این سامانه برای نخستین بار و با استفاده از یک فناوری پیشرفته به نام «neural network» کشف شد.
دراین تکنیک با استفاده از تغییرات الگوی نوری ستاره‌ها می‌توان سیاراتی که سیگنال‌های ضعیفی دارند را کشف کرد.
این سیاره سنگی که Kepler-90i نامیده شده، 30 درصد بزرگتر از زمین است، بسیار داغ بوده و هر 14.4 روز یکبار به دور ستاره مادری خود گردش می‌کند. دمای سطحی این سیاره  800 درجه فارنهایت است، دمایی که برای شکل‌گیری حیات بسیار نامناسب است.
تمام سیارات منظومه خورشیدی کپار-90 به ستاره مادری خود بسیار نزدیکند، نزدیکتر از زمین به خورشید. در واقع این منظومه نسخه کوچکی از منظومه شمسی است، سیارات کوچک به ستاره مادری نزدیکند و سیارت بزرگتر از ان دورترند. اما در مجموع این سیارات بسیار به ستاره مرکزی نزدیکند. سامانه ستاره‌ای کپلر-90 در صورت فلکی اژدها و در فاصله 2545 سال نوری از ما واقع است.

تلسکوپ فضایی کپلر با استفاده از تکنیک گذر، سیارات فراخورشیدی را شناسایی می‌کند؛ در این روش زمانی که سیاره از برابر ستاره مادری‌اش عبور می‌کند موجب کاهش نور آن شده و بدین ترتیب شناسایی می‌شود. برای کشف سیاره هشتم، در کنار داده‌های تلسکوپ کپلر، پژوهشگران به کامپیوترها آموختند که چگونه سیگنال‌های ضعیف سیارات کوچک را شناسایی کنند.این کشف توسط فن‌آوری یادگیری ماشین گوگل و تحلیل داده‌های دریافتی از تلسکوپ فضایی کپلر میسر شد.
فن‌آوری جدید استفاده شده در کشف اخیر، می‌تواند به کشف سیارات فراخورشیدی سرعت بخشد. بی‌شک همکاری اخترشناسان، دانشمندان علوم سیاره‌ای و شرکت‌های فن‌آوری برای اکتشاف دنیاهای جدید در کیهان بسیار هیجان انگیز خواهد بود.
منبع: ناسا