پرتاب ماهواره‌بر نیوزلندی به تعویق افتاد

0 812

امیرحسین مجیدیان: پرتاب ماهواره‌بر شرکت «راکت لب» (Rocket Lab) به فضا در نیوزلند به تعویق افتاد. دلیل این تعویق اختلالی در موتور ماهواره‌بر الکترون (Electron) بود.فرایند پرتاب دو ثانیه پس از روشن شدن موتور ماهواره‌بر الکترون متوقف شد. تا این لحظه توضیحی برای لغو مأموریت اعلام نشده است. اما در بیانیه ای اعلام شده وضعیت آب وهوا برای پرتاب آن در روز چهارشنبه مساعد است. این ماهواره‌بر 17 متری حامل ۳ ماهواره به اندازه جعبه کفش بود. این ماهواره‌ها مصارف مختلفی از جمله کنترل محصولات کشاورزی گرفته تا فراهم کردن خدمات اینترنت، دارد.
شرکت راکت‌لب در ماه می نخستین پرتاب آزمایشی به فضا را برنامه ریزی کرده بود اما پس از اختلالی در ارتباطات ماموریت را لغو کرد.

“راکت لب” که یک استارتاپ فعال در عرصه فضاست اعلام کرده است که با رفع نواقص موشک خود آماده پرتاب ماهواره به فضاست. چندی پیش رقیب این استارتاپ در نیوزلند که “وکتور”( Vector ) نام دارد موفق شد مجموعه ای از ماهواره های کوچک را به فضا ببرد و حال این “راکت لب” است که قصد دارد دومین شرکت در این کشور باشد که ماهواره به فضا می برد. 

اولین پرتاب ماهواره‌بر الکترون تا حدودی موفقیت آمیز بود اما این ماهواره‌بر نتوانست به مدار زمین برسد. در بررسی های انجام شده پس از پرتاب مشخص شد که اشکالات موجود در سامانه ارتباطی بین پایگاه زمینی و ماهواره‌بر و عدم دریافت صحیح دستورات سبب شده است که هدایت ماهواره‌بر با مشکل مواجه شود اما حال محققان اطمینان داده اند که این مشکل حل شده و در پرتاب دوم این مسئله تکرار نخواهد شد. 

ماهواره‌بر “الکترون” برای پرتاب کردن ماهواره‌های کوچک با وزن کمتر از 150کیلوگرم به مدار زمین با هزینه حدود 4.9 میلیون دلار ساخته شده است. پرتاب آزمایشی این ماهواره‌بر 17 متری بخشی از برنامه تجاری-فضایی است که با هدف کاوش و دست‌یابی به اطلاعات صورت می‌گیرد. الکترون یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که از موتورهای سوخت مایع رادفورد (Rutherford) در هر دو مرحله استفاده می‌کند. این حامل ماهواره قادر است که محموله‌های 150 کیلوگرمی را به مدار 500 کیلومتری خورشید آهنگ ارسال کند. حداکثر وزن محموله این ماهواره‌بر 225 کیلوگرم است و ارتفاع آن 17 متر و قطر آن 1.2 متر می باشد. همچنین برای سبکی بیشتر، جنس بدنه آن از کامپوزیت جدید کربنی است. 

گفتنی است موتور رادفورد از طریق فناوری چاپ سه‌بعدی و به کمک ذوب توسط پرتوهای الکترونی ساخته‌شده است. در این عمل، لایه‌های پودر فلز در خلاء، توسط پرتوهای الکترونی ذوب می‌شوند. در آوریل 2016، موتور رادرفورد در تست‌های اولیه، با موفقیت آزمایش شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5292
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها