ترامپ برنامه اعزام انسان به ماه را دوباره کلید زد

0 1,864

سیروس برزو: دونالد ترامپ با امضای یک سند رسمی دستور داد ناسا برای فرستادن انسان به ماه وارد عمل شود. وی در یک مراسم کوتاه در کاخ سفید با حضور مسئولان دولتی، مقامات ناسا و برخی فضانوردان این سند را امضا کرد. البته در این سند هیچ اشاره ای به برنامه ها یا بودجه طرح بازگشت به ماه نشده است.

در زمانی که چین در حال برنامه ریزی بلندپروازانه به ماه است، دونالد ترامپ متعهد شد که کشورش در زمینه اکتشافات فضایی رهبر باقی خواهد ماند . او گفت:”ما رهبر هستیم و قصد داریم رهبر باقی بمانیم، و ما آن را به میزان زیادی توسعه دهیم،” وی اضافه کرد: “فضا برای بسیاری از کاربردهای دیگر، از جمله برنامه نظامی، بسیار مفید است.”

ترامپ امضای این سند را گام مهمی در بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه برای اکتشاف و استفاده طولانی مدت از این کره دانست. وی همچنین اشاره کرد که این بار سفر به ماه نه فقط برای نصب پرچم و گام نهادن بر سطح این سیاره خواهد بود بلکه قدمی در جهت سفر به مریخ است. در تصویب سیاست جدید، ترامپ اهداف سلف خود، باراک اوباما در سال 2010 مبنی بر سفر انسان به سیارک ها را عملا لغو  کرد.

مایک پانسی معاون رئیس جمهور نیز گفت: « حضور جدید آمریکا در ماه برای رسیدن به اهداف راهیبردی و اهداف تعیین شده توسط شورای ملی فضایی ما حیاتی است.”با این حال، نه ترامپ و نه پانسی جزئیات بیشتری را بیشتر از این بیانیه سیاسی ارائه ندادند و هیچ اطلاعاتی که نشانگر یک جدول زمانی برای بازگشت انسان به ماه، یا هزینه های برآورد شده یا سایر اطلاعات باشد مطرح نشد.
سازمان فضانوردی آمریکا –ناسا- در بیانیه ای که پس از مراسم منتشر شد سیاست این سازمان را “رهبری یک برنامه نوآورانه و پایدار اکتشاف با همراهی شرکای بخش خصوصی و بین المللی برای گسترش دانش بشر در منظومۀ خورشید و بازگرداندن دانش و فرصت های جدید به زمین ” اعلام کرد.
رابرت لایتفوت، مدیر اجرایی ناسا، در بیانیه ای آمادگی ناسا برای اجرای چنین برنامه ای را اعلام کرد و گفت: “ناسا امیدوار است با این دستورالعمل رئیس جمهور کار خود را برای بازگشت انسان به ماه، سفر به مریخ و گسترش مطالعات در منظومه شمسی را آغاز کند.”

مریلین دیتمر، رییس و مدیر اجرایی یک گروه صنعتی با نام “شرکت اکتشاف عمیق فضا” که به عنوان مهمانان در مراسم حضور داشت نیز گفت: ” وقت آن است که پس از 45 سال، انسان را به ماه بازگردانیم حتی وقتی که نگاه ما به سوی مریخ است.”
اریک استالمر، رئیس “فدراسیون فضانوردی تجاری” و یکی دیگر از شرکت کنندگان اظهار داشت که از سیاست کلی و همچنین تمایل دولت برای بررسی نقش های تجاری برای این تلاش حمایت می کند.
لاکهید مارتین یکی از بزرگترین شرکت های هوا-فضایی آمریکا نیز ضمن خوشنودی از تعهد ترامپ برای بازگشت آمریکا به ماه اعلام کرد: “ماموریت قمری با فناوری امروز، درک ما از تاریخ و منابع ماه را خواهد افزود و بنیادی قوی ایجاد خواهد کرد که نه تنها توانایی آمریکا را برای حرکت به سوی مریخ و فراتر از آن ارتقا می دهد، بلکه یک فضای جدید اقتصادی را بوجود می آورد که باعث اشتغال زایی و نوآوری را در زمین خواهد شد. “
سناتور جان تونه رئیس کمیته بازرگانی سنای آمریکا نیز اظهار داشت که این بیانیه با لایحه ای که به تصویب سنا رسید و ناسا را متعهد به تحقیق در مریخ به عنوان یک هدف بلند مدت برای اکتشافات انسان مطرح کرد، مطابقت دارد.
از جمله کسانی که در این جلسه حضور داشتند، هریسون اشیمیت، فضانورد آپولو 17 بود که 45 سال پیش آخرین ماموریت سفینه های آپولو در ماه را به انجام رساند. ترامپ ضمن سخنرانی با اشاره به وی گفت: “امروز، ما متعهد می شویم که او آخرین انسانی که در ماه گام گذاشت نخواهد بود” و افزود که انسان ها در جا های دیگری نیز فرود خواهند آمد.
در مراسم امضای این دستورالعمل همچنین ادوین آلدرین، دومین انسانی که بر ماه گام نهاد و پگی ویتسون، زن فضانوردی که با رکوردی 665 روزه در مدار زمین در فضا بیشتر از هر آمریکایی و هر زن دیگری در سراسر جهان در فضا بسر برده حضور داشتند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5285
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها