رونمایی از برنامه‌های ناسا به‌منظور نمونه‌برداری از مریخ

0 986

ناسا از برنامه های خود برای نمونه‌برداری از مریخ با استفاده از کاوشگر مارس۲۰۲۰ ( Mars 2020) رونمایی کرد. ناسا از سال ۱۹۷۵ که کاوشگر وایکینگ ۱ (Viking 1) را به مریخ فرستاد، تا کنون 7 کاوشگر را با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آورده است. با وجود این هنوز هیچ نمونه‌ای از سطح مریخ به زمین ارسال نشده است. اکنون ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۰ به این هدف جامه عمل بپوشاند. 

کاوشگر مارس ۲۰۲۰ در مقایسه با کاوشگرهای قبلی ویژگی‌های مهمی دارد. برای مثال رادار آن قادر است تا عمق ۹.۱ متری سطح سیاره را برای یافتن آب منجمد جستجو کند. همچنین به یک لیزر ماوراء بنفش مجهز است که امکان بررسی اتم‌های کربن را به‌منظور تشخیص وجود حیات باستانی در سیاره سرخ فراهم می‌کند. 
این کاوشگر قادر است درون سنگ های سخت را سوراخ کرده و از آن‌ها نمونه‌برداری کند. این نمونه‌ها اهمیت زیادی برای تحقیقات ناسا دارند و قرار است در یک ماموریت دیگر از سطح مریخ به زمین منتقل شوند. بدین ترتیب با بررسی نمونه‌ها هرگونه آثار حیات که تشخیص آن توسط مارس ۲۰۲۰ امکانپذیر نبوده، در لابراتوارهای زمین شناسایی خواهد شد. 
ناسا سه نقطه احتمالی را برای فرود کاوشگر در نظر گرفته است که هریک از آن‌ها زمانی دارای آب و هوای مناسب برای تشکیل حیات بوده‌اند. 
قرار است کاوشگر ناسا در تابستان سال۲۰۲۰  میلادی به فضا پرتاب شده و در ماه فوریه ۲۰۱۱ روی مریخ فرود آید.

منبع ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5281
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها