چهارمین ماهواره نظامی ردیابی موشکی به فضا ارسال می‌شود

0 2,836

سیروس برزو: چهارمین ماهواره نظامی سیستم مادون قرمز فضایی -اس.بی.ای.ار.اس- (SBIRS GEO-4- Space Based Infrared System Geosynchronous Orbit )  که یکی از ماهواره مهم نظامی برای شناسایی و ردیابی موشک بشمار می رود به منظور آماده سازی نهایی برای پرتاب در ماه ژانویه 2018 به مرکز فضایی کاناورال در فلوریدا رسید. این پرتاب با استفاده از موشک اطلس -5 انجام خواهد شد. ماهواره 1.2 میلیارد دلاری «لاکهید مارتین» که یکی از گرانترین و پرطرفدارترین ماهواره های نظامی پنتاگون بشمار می رود با یک فروند هواپیمای گالاکسی-سی 5 از پایگاه نظامی مفت (Moffett Federal Air Field) در سانویول، کالیفرنیا به به مرکز پرتاب‌های فضایی کاناورال حمل شد.

 تام مک کورمیک، معاون «لاکهید مارتین» اعلام کرد: «ماهواره نظامی اس.بی.ای.ار.اس می تواند با بهره گیری از سامانه های خود از جمله سیستم هشدار و نظارت مادون قرمز، اطلاعات دقیق و قابل اعتماد به ارتش ما ارائه دهد.” وی اضافه کرد” ما منتظریم تا قابلیت های این ماهواره به خط اول در استراتژی دفاعی موشکی کشورمان اضافه شود.»

ماهواره های اس.بی.ای.ار.اس می تواند به طور مستقیم در عملیات جنگی نقش ایفا کند و نه تنها توانایی جلوگیری از حمله موشکی و کمک به تصمیم گیری در مورد واکنش سریع را دارند بلکه می‌تواند آتشبارهای کوچک از جمله خمپاره را مشاهده کنند به همین دلیل می‌توانند به نیروهای ارتش آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان یاری برسانند. این اطلاعات در حال حاضر با استفاده از گروهی از ماهواره های نظارتی از جمله  اس.بی.ای.ار.اس -3 که در 20 ژانویه 2017 به فضا پرتاب شد و از ماه مارس اولین تصاویر خود را به زمین فرستاد در اختیار نیروهای نظامی آمریکا قرار می گیرد.


سخنگوی شرکت لاکهید اعلام کرد که ماهواره‌های بعدی این گروه یعنی اس.بی.ای.ار.اس-5 و اس.بی.ای.ار.اس-6 در دست تولید هستند. مأموریت اصلی سامانه ماهواره‌ای اس.بی.ای.ار.اس هشدار موشکی است، اما این سیستم می تواند طیف گسترده‌ای از پروژه‌های تحقیق و توسعه را در زمینه سنجش از دور، نظارت، مشاهده و جمع آوری اطلاعات از زمین و جو را پشتیبانی کند.
دیوید شریدان، یکی دیگر از مسئولان لاکهید مارتین، گفت: «هدف ما این است با دادن این داده ها محققان را برای به دست آوردن اطلاعات در جهت بالابردن آگاهی موقعیت ها چه برای مأموریت های نظامی و چه بلایای طبیعی و طریق آتش سوزی کمک کنیم.» 
سامانه مادون قرمز فضایی (اس.بی.ای.ار.اس) یک سامانه تلفیقی است که قرار است طی دو تا سه دهه اول قرن بیست و یکم نیازهای نظارت فضایی آمریکا را برآورده می کند. این برنامه به منظور ارائه قابلیت های کلیدی در زمینه هشدارهای موشکی، دفاع موشکی و مشخص ساختن میدان جنگ از طریق ماهواره های قرار گرفته در مدار زمین زمین آهنگ (GEO) و ماهواره های مستقر در مدار بلند بیضوی (HEO-Highly Elliptical Orbit) و پردازش داده های زمینی و کنترل فعالیت می کند. این سامانه شامل گروهی از ماهواره هایی است که با آغاز قرن بیست و یکم در مدار قرار گرفتند و قرار است تا سال 2022 تکمیل شوند. 

 

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5275
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها