لانگ مارچ ۳-ب ماهواره مخابراتی الکومست-۱ الجزایر را به فضا برد

0 2,064

سیروس برزو: چین روز یکشنبه اقدام به پرتاب موشک لانگ مارچ ۳-ب (Long March 3) کرد که ماهواره ارتباطی الکومست-۱ متعلق به سازمان فضایی الجزایر را به فضا برد. این ماهواره را کارشناسان چینی برای آژانس فضایی الجزایر (-Algerian Space Agency – ASAL) ساخته‌اند که به شکل دومنظوره برای اهداف غیرنظامی و نظامی بکار خواهد رفت.

لانگ مارچ ۳-ب در ساعت ۱۶:۴۰ بوقت گرینویچ از مرکز پرتاب فضایی زیچوان راهی مدار زمین گردید تا ماهواره ۵۲۰۰ کیلوگرمی الکومست-۱ را طی یک جریان محاسبه‌شده در مداری بیضوی زمین آهنگ قرار دهد. حدود ۲۵ دقیقه بعد از پرتاب مقامات فضایی چینی موفقیت عملیات را اعلام کردند. سخنگوی صنایع دیوار بزرگ چین گفت که این پرتاب “آغاز خوبی برای همکاری فضایی” بین چین و الجزایر است و انتظار می‌رود که “برنامه‌های بیشتر فضایی به‌زودی آغاز شود”.

الکومست-۱ اولین ماهواره ارتباطات ماهواره‌ای الجزایر است و توسط آژانس فضایی این کشور اداره خواهد شد. این ماهواره خدمات موردنیاز الجزایر ازجمله درزمینهٔ پخش برنامه‌های تلویزیونی، اینترنت ماهواره‌ای و ارتباطات ماهواره‌ای همراه را ارائه داده درعین‌حال ظرفیت برای استفاده نظامی را فراهم خواهد کرد.
قرارداد ساخت و پرتاب این ماهواره توسط آکادمی فضایی چین و آکادمی فناوری پرتاب موشکی چین (CALT- China Academy of Launch Vehicle Technology -) در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ بسته شد و قرار بود الکومست-۱ در ژانویه ۲۰۱۶ در مدار قرار گیرد اما ساخت و تکمیل ایستگاه کنترل زمین آن‌که در سپتامبر ۲۰۱۵ آغاز شد تاریخ پرتاب را به مدت زیادی به تعویق انداخت.

الکومست-۱ به سامانه‌های ویژه برای انجام مأموریت‌های دوگانه خود مجهز است. خدمات غیرنظامی توسط فرستنده‌های Ku-Band برای پخش تلویزیونی و Ka-Band برای توزیع اینترنت و ارتباطات تلفن همراه فراهم می‌شود درحالی‌که نیروی نظامی دارای ظرفیت در Band-X و همچنین باندهای فرکانس UHF و EHF هستند. دو ایستگاه زمینی یکی در منطقه مدیا و دیگری در نزدیکی شهر ورقله الجزایر برای بهره‌برداری از ماهواره ساخته‌شده‌اند و به‌عنوان دروازه‌های ارتباطات عمل می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود این ماهواره حداقل ۱۵ سال در موقعیت مداری ۲۸٫۴ درجه فعال باشد.

الکومست-۱ بر اساس زیرساخت ماهواره‌ای DFH-۴ سومین نسل چین که قادر به انجام خدمات بارهای ارتباطاتی با توان و ظرفیت بالا برای برنامه‌های مختلف مانند پخش مستقیم، ردیابی و رله داده، ارتباطات تلفن همراه و غیره ساخته‌شده است. زیرساخت ماهواره‌ای DFH-۴ ابعادی ۲٫۳۶ در ۲٫۱ در ۳٫۶ متر داشته و توان بارگذاری اضافی تا ۵۸۸ کیلوگرم را دارد و وزن آن تا حدود ۵ تن قابل‌افزایش است. دو باتری خورشیدی ۶ متری ۸ کیلووات در دسترس سامانه‌های ماهواره قرار می‌دهد و می‌تواند تا پایان عمر مفید خود حدود ۱۰٬۰۰۰ وات تولید کند. DFH-۴ به سه بخش تقسیم می‌شود: نیروی محرکه، خدمات و بارگیری. این سکو همچنین به باتری‌های برقی آن برای ذخیره‌سازی برق مجهز است که می‌تواند نیروی لازم جهت فعالیت سامانه‌ها ضمن عبور از قسمت تاریک زمین (شب) را تأمین کند. توزیع برق توسط دستگاه‌های مجهز به سامانه‌های هوایی (avionics systems) ارائه می‌شود.

سکوی ماهواره‌ای DFH-۴ با یک سیستم نیروی محرکه اصلی برای صعود به مدار زمین آهنگ رانده می‌شود و با استفاده از یک سامانه موشکی با دقت +/- ۰٫۰۵ درجه در مدار قرار می‌گیرد.

پرتاب اخیر، شانزدهمین پرتاب فضایی چین در سال ۲۰۱۷، ۲۵۸ مین پرتاب موشک‌های خانواده لانگ مارچ و پنجمین پرتاب لانگ مارچ ۳-ب در سال است، سالی که چینی‌ها تقریباً در هر هفته یک پرتاب در برنامه داشته‌اند.

لانگ مارچ ۳-ب حدود ۴۵۶٬۰۰۰ کیلوگرم وزن و ۵۶٫۳۳ متر ارتفاع و ۳٫۳۵ متر قطر دارد و به چهار موشک تقویت‌کننده مجهز است. منبع تولید انرژی موتورهای مرحله اول و دوم از دی متیل هیدرازین و نیتروژن تتراکسید است درحالی‌که مرحله سوم از سوخت‌های فسیلی، هیدروژن مایع و اکسیژن مایع استفاده می‌کنند.

لازم به یادآوری است که “صنایع دیوار بزرگ چین” که ساخت ماهواره و پرتابگر را بر عهده دارد امروز به‌عنوان رقیبی بزرگ برای شرکت‌های آمریکایی و روسی بشمار می‌رود. این شرکت در سه سال گذشته ماهواره‌های مخابراتی بلاروس، لائوس و بولیوی را به فضا پرتاب کرده است. همچنین طی ۱۴ ماه گذشته، موفق به کسب دو سفارش تجاری شده است: یکی با تایکوم و دیگری برای یک سرمایه‌گذاری مشترک اندونزیایی.

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5267
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها