هشدار روسیه به آمریکا درباره نقض قرارداد نابودی موشک های میانبرد

0 1,714

مسکو-سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه به آمریکا هشدار داد نقض و مخدوش کردن قرارداد نابودی موشک های بالستیک میانبرد و کوتاه برد به نظام کنترل تسلیحات هسته ای ضربه می زند.

ریابکوف روز شنبه در بیانیه‌ای نوشت: «آمریکا فرصتی بهتر از دیروز هشتم دسامبر سی‌امین سالروز امضای قرارداد نابودی موشک‌های بالستیکی میان برد و کوتاه برد (میان شوروی سابق و آمریکا) را برای تهدید شریک خود روسیه در این قرارداد نیافت و این سند اختلاف اساسی دو کشور در کنترل تسلیحات هسته‌ای شده است.»

ریابکوف در این بیانیه که امروز در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شده است، با اشاره به مقاله‌ای در تارنمای اینترنتی پولیتیکو از رسانه‌های نزدیک به دولت آمریکا نوشت: «در مقاله این رسانه به تصمیم آمریکا برای وضع تحریم‌های بیشتر در مورد روسیه به بهانه نقض قرارداد نابودی موشک‌های بالستیک میان برد و کوتاه برد اشاره شده و منبع آن نیز از مقام‌های کاخ سفید است.» 
وی افزود: «مقام‌های آمریکایی از مدت‌ها پیش از روسیه ایراد می‌گیرند که گویا مسکو از این قرارداد موشکی که استقرار موشک‌های بالدار بین برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را در خشکی منع می‌کند، خارج می‌شود. »
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه افزود: «اما این ادعای آمریکا نیز همانند ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا بدون هیچ‌گونه مدرک و شواهد مطرح می‌شود. تنها موردی که طرف آمریکایی اخیرا در این مورد اعلام کرد مشخصات یکی از موشک‌های روسیه بود که برد آن کمتر از برد موشک‌های ممنوع شده در قرارداد نابودی موشک‌های بالستیک میان برد و کوتاه برد است.» 
وی ادامه داد: «اما آمریکا می‌توانست با سامانه‌های ماهواره‌ای خود در هنگام آزمایش این موشک در میدان نظامی، آن را مشاهده کند. 
«به‌عبارت‌دیگر اتهام آمریکا بی‌اساس است. ادعاهای این کشور با هیچ‌گونه شواهدی در مورد مشخصات فنی سکوهای پرتاب و نه مسیر موشک اثبات نشده است. علت این امر مشخص است زیرا چنین ایرادهایی وجود ندارد.» 
ریابکوف افزود: «در همین حال آمریکا از تعهدات خود در قرارداد نابودی موشک‌های بالستیک میان برد و کوتاه برد سر باز می‌زند. به‌عنوان‌مثال آمریکا در پایگاه موشکی خود در دوسلو رومانی سکوهایی را مستقر کرده است که علاوه بر موشک‌های ره‌گیر قادر به پرتاب موشک‌های بالدار تام هاوک است. پنتاگون قصد دارد سکوهای موشکی مشابه را در لهستان مستقر کند که متناقض قرارداد نابودی موشک‌های بالستیک میان برد و کوتاه برد است.»
وی ادامه داد: «علاوه بر آن مقام‌های آمریکایی اخیرا اعلام کرده‌اند که موشکی را برای استقرار در خشکی می‌سازند و برد پروازی را که برای عنوان کرده‌اند قرارداد موشکی با روسیه را نقض می‌کند.»
معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «به‌این‌ترتیب کارزار تبلیغاتی آمریکا در رابطه با قرارداد نابودی موشک‌های بالستیک میان برد و کوتاه برد بیشتر به ایرادگیری بی‌اساس شباهت دارد و واشنگتن می‌خواهد با نقض این قرارداد مسکو را مقصر و مسئول قلمداد کند.» 
وی افزود: «تشدید این تبلیغات نشانه قصد واشنگتن برای خروج از این قرارداد است و آمریکا می‌خواهد مانند از این توافقنامه نیز همانند موافقت‌نامه کاهش تسلیحات پدافند موشکی خارج شود و به دنبال بهانه می‌گردد.»
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه در پایان به آمریکا هشدار داده است که نابودی و بی‌اعتبار کردن قرارداد نابودی موشک‌های بالستیک میان برد و کوتاه برد، به‌نظام کنترل تسلیحات و عدم انتشار سلاح‌های هسته‌ای ضربه سنگین وارد می‌کند. آمریکا باید بداند چه مسئولیتی بر دوش این کشور قرار گرفته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: «به‌نوبه خود به‌طور کامل به این قرارداد پایبند بوده و همواره آن را اجرا کرده و در آینده نیز چنین آمادگی داریم. اما اگر طرف مقابل از اجرای آن خودداری کند مجبور خواهیم بود همان‌طور که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده است، به آن پاسخ متقابل دهیم.»
قرارداد کاهش تسلیحات موشکی کوتاه و میان برد در سال ۱۹۸۷ بین شوروی سابق و آمریکا امضا شد و بر اساس آن موشک‌های میان برد از یک هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر و کوتاه برد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر باید نابود شوند.
این قرارداد تا سال ۱۹۹۱ که اتحاد جماهیر شوروی سابق فروپاشید اجرا می‌شد و بازرسی‌ها در چارچوب آن‌هم تا سال ۲۰۰۱ ادامه داشت.

منبع ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5258
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها