عملیات ناو کیهانی سیگنوس در یک تصویر

0 1,079

سیروس برزو: ناسا روز یک شنبه 21 آبان موشک آنتاریس حامل ناو باربری “سیگنوس” را به فضا پرتاب کرد. این که به افتخار فضانورد ناسا یوجین سرنان نام گذاری شده از پایگاه فضایی والوپس با موشک آنتارس راهی فضا شد تا فضانورد ایتالیایی پائولو نسپولی و همکار آمریکایی اش برسنیک راندولف- کیهان نوردان ساکن به ایستگاه فضایی بین المللی با استفاده از بازوی مکانیکی آن را به ایستگاه متصل کنند.
محموله سیگنوس بیش از سه تن وزن دارد و شامل مواد غذایی، لباس و دستگاه های مختلف برای انجام آزمایش های علمی می شود. 740 کیلوگرم تجهیزات علمی، 240 کیلوگرم مواد مورد نیاز خدمه،851 کیلوگرم سخت افزار، 132 کیلوگرم تجهیزات برای راهپیمایی فضایی، 34 کیلوگرم تجهیزات کامپیوتری از جمله موادی است که این ناو با خود به ایستگاه فضایی بین المللی حمل خواهد کرد.
این ناو دستگاه های علمی مختلفی را به مدار می برد که برای انجام آزمایش های علمی متعددی بکار خواهد رفت. از جمله این آزمایش ها، برنامه ای است که توسط گروهی از دانشجویان در مورد چگونگی جاذبه بر روی چرخه زندگی نوعی سوسک پیشنهاد شده است . این سوسک یکی از رایج ترین منابع پروتئین در برخی کشورها بشمار می رود. آزمایش سعی خواهد کرد چگونگی نبود جاذبه بر چرخه زندگی از این سوسک را مطالعه کند تا شاید بتوان در سفر های طولانی از جمله به مریخ، از آن به عنوان جایگزین پروتئین بهره برد. همچنین چرخه زندگی گیاهی شبیه خردل بررسی می شود تا درک بهتری از رشد این گیاه  در وضعیت وزنی به عنوان یک عنصر ضروری در سفر فضایی طولانی به دست آید.
چند ریز ماهواره با ماموریت های مختلف نیز از جمله محموله های ناو باربری سیگنوس است که در روز های پایانی ماموریت در مدار قرار خواهند گرفت.
خدمه ایستگاه فضایی بین المللی، ظرف چندین هفته از سیگنوس را تخلیه خواهند کرد. پس از آن زباله با مواد اضافی و غیرضروری را در آن جای خواهند داد. در 4 دسامبر، سیگنوس با کمک یک بازوی مکانیکی باید از ایستگاه جدا شود سپس به ارتفاعی بالاتر تا حدود 500 کیلومتر در ارتفاع می رسد، جایی که قرار است ریزماهواره ها را آزاد کند. آتش سوزی و نابودی در لایه های فشرده جو زمین سرنوشت نهایی سیگنوس خواهد بود.