1396/09/15

بهترین کتاب‌های علمی تخیلی وفضایی سال 2017

کتاب‌های متعدد و ارزشمند زیادی درباره فضا وجود دارد که مخاطب با خواندن آن در دنیای علم غرق شده با نویسنده به کنجکاوی و کشف فضا می‌پردازد.سایت اسپیس.کام، مجموعه‌ای از کتب مرتبط با دانش فضایی را معرفی کرده است. در این لیست برای تمام رده‌های سنی کتابهای مناسبی وجود دارد.
بهترین کتاب‌های علمی تخیلی وفضایی سال 2017

مریم فخیمی:کتاب‌های متعدد و ارزشمند زیادی درباره فضا وجود دارد که مخاطب با خواندن آن در دنیای علم غرق شده با نویسنده به کنجکاوی و کشف در فضا می‌پردازد.
سایت اسپیس.کام، مجموعه‌ای از کتب مرتبط با دانش فضایی را معرفی کرده است. در این لیست برای تمام رده‌های سنی کتاب‌های مناسبی وجود دارد.

"برقراری تماس"
نویسنده: سارا اسکولز

بهترین کتاب‌های علمی تخیلی وفضایی سال 2017

پنجاه سال پیش، تعداد انگشت‌شماری از دانشمندان در جستجوی سیگنال‌های  تمدن‌های فرازمینی به عنوان بخشی ازپروژه «جستجوی هوش فرا زمینی» (SETI) بودند. در کتاب برقراری تماس، سارا اسکولز نویسنده کتب علمی، بیوگرافی یکی از تاثیرگزارترین دانشمندان ستی یعنی جیل تارتر را بررسی می‌کند. اسکولز در کنار بازگویی نقاط عطف زندگی تارتر، تاریخچه شکل‌گیری و تکامل پروژه ستی را نیز بررسی می‌کند؛ نگاهی به دوران کودکی و روابطش با پدر و مادرش ، تحصیلات او به عنوان تنها زن در رشته مهندسی‌فیزیک در دهه 1960، و مبارزه با دانشمندان و سیاستمدارانی که هزینه کردن و زمان گذاشتن برای شکار سیگنال‌های ناشناخته را بی‌ارزش می‌دانستند.
تارتر همچنان به مبارزه ادامه داد و با تاسیس یک موسسه خصوصی (ستی) که از تغییرات دولت در امان بود، توانست جستجوی هوش فرازمینی را از حاشیه علم به متن آن بکشاند. نویسنده همچنین رویدادهایی را یادآوری می‌کند که ممکن است در آینده رخ دهد: شناسایی سیاراتی که در حال گردش به دور ستاره‌های دورند و کشف میکروارگانسیم‌هایی که در شرایط سخت به حیات خود ادامه می‌دهند. با گذشت زمان،گروه تارتر در مرکز تحقیقات ستی رشد کرد؛ شیمیدانان، زمین شناسان، فیلسوفان و محققان رشته‌های دیگر نیز به این پروژه پیوستند. جیل تارتر الهام‌بخش شکل‌گیری شخصیت اصلی رمان علمی‌تخیلی «تماس» به نویسندگی کارل ساگان است.
اکنون در صفحه اسکرین‌سیور کامپیوتر جیل تارتر این سوال نقش می‌بندد: "خب...آیا ما تنها هستیم؟؟" این سوالی است که باعث شده جیل تارتر شب‌های زیادی بیدار بماند. و شاید همان سوالی است که ذهن ما را شب‌ها به خود مشغول می‌کند.
اما نکته منفی کتاب این است که روایت داستان دائم در گذر از زمان گدشته به حال است و این مخاطب را گیج می‌کند.

از یک فضانورد بپرسید؛ راهنمای من برای زندگی در فضا
نویسنده: تیم پیک

بهترین کتاب‌های علمی تخیلی وفضایی سال 2017

تیم پیک فضانورد بریتانیایی، پس از بازگشت از ایستگاه فضایی بین‌المللی، درکتاب "از یک فضانورد بپرسید" فهرست طولانی از سوالاتی که علاقمندان به دانش و فناوری فضایی از او پرسیده‌اند را گردآوری کرده است، از جمله: تمرین برای پرواز به فضا، پرتاب، تجربه بی‌وزنی، راهپیمایی فضایی و بازگشت به زمین.
توضیحات تیم پیک سرگرم کننده و قابل فهم است، همچنین جزئیات فن‌آوری‌ای که او را به فضا رسانده نیز بازگو کرده است. استفاده ازنمودارها و تصاویر رنگی به روند توضیحات نیز کمک کرده است؛و حتی مخاطبانی کهددر زمینه فضا خبره هستند اطمینان دارند حداقل یک موضوع جدید و جذاب را در این کتاب خواهند یافت.
تیم پیک در این کتاب به سوالاتی از قبیل: "آیا راهپیمایی فضایی سرگرم کننده است؟ بازگشت به زمین در کپسول سایوز چگونه بود؟ وقتی برای نخستین بار زمین را از آن بالا دیدی چه احساسی داشتی؟ آیا چنین ماموریتی می‌تواند ترسناک باشد؟ مقصد بعدی انسان کجاست، ماه، مریخ یا فراتر از آن؟" پاسخ داده است.
تیم پیک فضانورد آژانس فضایی اروپا است. او ماموریت 186 روزه خود را در ایستگاه بین‌المللی فضایی در  ژوئن 2017 به اتمام رساند.

به‌زودی
نویسندگان: کلی وینراسمیت و زاک وینراسمیت

بهترین کتاب‌های علمی تخیلی وفضایی سال 2017

جهان در آینده چگونه خواهد بود؟ بشر چگونه پیشرفت خواهد کرد؟ چرا ما هنوز در ماه هیچ کلونی و سکونتگاهی نداریم؟
نویسندگان در این کتاب علمی و سرگرم‌کننده تصاویری از آینده را به ما نشان می‌دهند: 10 تکنولوژی که می‌تواند زندگی آینده بشر را بهبود بخشد یا نابود کند! تعدادی از فناوری‌های نوظهور در کتاب به فضا مربوط می‌شود.
در این کتاب درباره ربات‌ها، همجوشی هسته‌ای، معدن‌کاری در سیارک‌ها، آسانسورهای فضایی، واسط‌های مغز و رایانه، و برخی از عجیب‌ترین مفاهیم پروازهای فضایی خواهید خواند. نویسندگان برای تکمیل این کتاب تحقیقات و مصاحبه‌های بسیاری با دانشمندان و پژوهشگران انجام دادند.
اگر میخواهید یک راهنمای آموزنده و سرگرم کننده که گاهی شگفت‌انگیز است داشته باشید، این کتاب را تهیه کنید.

مارگارت و ماه
نویسنده: دین رابینز

بهترین کتاب‌های علمی تخیلی وفضایی سال 2017

کتاب «مارگارت و ماه» درباره زندگی مارگارت همیلتون یکی از زنان تاثیرگزار ناسا است. در زمانی که جامعه انتظار داشت زنان فقط وظیفه فرزندآوری را برعهده داشته باشند، مارگارت توانست مدیر و سرپرست برنامه‌نویسی نرم‌افزار برای آپولو ۱۱ و اسکای‌لب در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) شود  که با تلاش او و تیمش انسان توانست در ماه فرود آید. در این گتاب درباره زندگی این زن دانشمند و مهندس نرم‌افزار از حیاط خانه دوران کودکی‌اش، جایی که سوالات بیشماری درباره آسمان شب داشت تا رهبری تیم برنامه‌نویسی آپولو خواهیدخواند؛ نقش هامیلتون در برنامه آپولو "شجاعانه" بود. نویسنده کتاب امیدوار است خوانندگان جوان این زن دانشمند و پیشرو را الگوی زندگی خود قرار داده با خلاقیت و هوشمندی مشکلات بزرگ و کوچک را حل کنند.

خورشید، ماه، زمین : تاریخچه خورشیدگرفتگی از خرافات تا انیشتین و سیارات فراخورشیدی‌
نویسنده: تیلور نردگرن

بهترین کتاب‌های علمی تخیلی وفضایی سال 2017

در طول تاریخ، خورشیدگرفتگی از یک رخداد هولناک و نحس به موضوع مطالعات علمی تبدیل شده است. در کتاب «خورشید،ماه،زمین» تاریخچه خورشید گرفتگی از زمانی که آن را عامل بدبختی می‌دانستند تا زمان انیشتین و فراخورشیدی‌ها بررسی شده است. تیلور نردگرن، اخترشناس آمریکایی، در این کتاب نشان می‌دهد که چگونه در طول تاریخ از کسوف کامل برای مطالعه خورشید، ماه و زمین استفاده می‌شود. تیلور برای نشان دادن اهمیت گرفت‌ها، در 5 سال گذشته به سراسر آمریکا سفر کرد، چگونگی رصد کسوف را آموزش داد و آنان را از خورشیدگرفتگی 30 مرداد 96 آگاه کرد.
به کمک تصاویر زیبا و نقشه‌های دقیق این کتاب، می‌توانید برای گرفت‌های بعدی آماده شوید: در 8 آوریل سال 2024، میلیون‌ها آمریکایی یک پدیده هیجان‌انگیز را تجربه خواهند کرد؛ یک خورشیدگرفتگی کامل.
نویسنده در کتاب "خورشید، ماه، زمین" نشان می‌دهد که چگونه این رخدادآسمانی از یک پدیده غیرطبیعی و خطرناک در گذشته به پدیده‌ای علمی و یکی از جاذبه‌های توریستی زمان حال تبدیل شده است. دراین کتاب سفری به دوران باستان خواهید داشت و خواهید دید طالع‌بینان چین و بابل، کاهنان بزرگ مایا، و تمدن‌های مختلف چه درکی از این پدیده آسمانی داشتند، فیلسوفان یونانی چگونه علت گرفت‌ها را کشف و از آن برای اندازه‌گیری زمین استفاده کردند و فیزیکدانان مدرن نیز برای تایید تئوری نسبیت اینشتین از گرفت‌ها بهره بردند.

"سلام، آنجا سیاره زمین است؟"
نویسنده: تیم پیک

بهترین کتاب‌های علمی تخیلی وفضایی سال 2017

این کتاب شامل مجموعه‌ای از تصاویر مورد علاقه تیم پیک فضانورد بریتانیایی است؛ تصاویری که او در طی اقامت 6 ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی از سراسر سیاره زمین چون شب و روز، اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها، کوه‌ها و بیابان‌ها، شهرها و روستاها، و همچنین ماهواره‌ها، سفینه‌های باری و دیگر تجهیزات ایستگاه فضایی گرفته است. در این کتاب جذاب، توضیحات او درباره چگونگی ثبت هرعکس با داستان‌هایی از لحظات زندگی او در فضا آمیخته شده است.
اما حتما از خود می‌پرسید چرا این عنوان برای کتاب انتخاب شده است. تیم پیک در شب کریسمس 2015 در تلاش بود تا با خانواده‌اش تماس گیرد، اما یک اشتباه در شماره‌گیری باعث شده تا او و فرد پاسخگو گیج شده و یک گفتگوی غیرعادی با این جمله شکل گیرد: سلام، آنجا سیاره زمین است؟
نام کتاب از این لحظه غیرعادی در ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است.

منبع: space.com