تولیدمثل کرم خاکی در شبیه‌ساز خاک مریخ

0 1,011

مریم فخیمی: یک جفت کرم خاکی تازه متولد شده در آزمایشگاه داتشگاهی در هلند، امیدها برای تولید کرم خاکی و درنهایت خاک حاصلخیز در مریخ را بیشتر کرد.
پژوهشگران دانشگاه واگنینگن هلند، برای نخستین بار کرم های خاکی را به گلدان‌هایی که حاوی خاکی  مشابه خاک مریخ داشتند منتقل کردند. نتایج اولیه نشان داد کرم‌های خاکی قادر به تکثیر هستند.
اگر انسان در پی ایجاد سکونتگاه دائمی در مریخ است، باید مواد غذایی خود را پرورش دهد.
تحقیقات قبلی نشان داده است که خاک مریخ می‌تواند از رشد محصول حمایت کند. آخرین تحقیقات حاکی است که کرم های خاکی می‌توانند مواد آلی مرده را بازیافت کرده، تولیدمثل کنند و به این ترتیب به کاهش زباله و غنی‌سازی خاک کمک کنند.با بازیافت کود انسانی، کرم‌های خاکی می‌توانند یک سیستم کشاورزی پایدار را در مریخ ایجاد کنند.
در آخرین آزمایش‌ها، دانشمندان خاک را از آتشفشانی در هاوایی تهیه کردند که بسیار به خاک مریخ و ترکیبات معدنی آن نزدیک است.
محققان کود تهیه شده از فضولات خوک را به کود گیاه اضافه کردند. پس از آن کرم های خاکی وارد این خاک شد.
وایگر واملینک، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: “واضح است که کود باعث رشد گیاهان، به ویژه درشبیه‌ساز خاک مریخ می‌شود، و ما شاهد بودیم که کرم‌ها در این خاک فعال بودند. با این وجود، در پایان آزمایش زمانی که دو کرم تازه متولد شده را در خاک شبیه‌ساز مریخ یافتیم، بسیار حیرت‌زده شدیم.”
کرم های خاکی مواد مرده گیاهی را هضم کرده و کودی مغذی حاوی مواد ارگانیک دفع می‌کنند که توسط باکتری‌های موجود در خاک تجزیه شده،نیتروژن، فسفر و پتاسیم خاک را تامین می‌کنند. این عناصر باعث رشد و افزایش سلامتی گیاهان می‌شود.
کرم خاکی نه تنها به حاصلخیزی خاک کمک می‌کند، بلکه با ایجاد تونل در خاک به ورود هوا و آب به درون خاک هم کمک می‌کند.
این تحقیق بخشی از تلاش ناسا برای رشد و پرورش مواد غذایی در مریخ و ماه است.
آزمایش‌های مرتبط نشان داده‌اند که در شبیه‌ساز خاک مریخ و ماه می‌توان محصولات متنوعی چون لوبیا سبز، نخود فرنگی، تربچه، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، شاهی و هویج پرورش داد.

منبع marsdaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5205
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها