برای کشف زندگی در مریخ، باید “مناطق ویژه” را بررسی کنید

0 1,129

سیروس برزو: یک تیم بین‌المللی از محققان به‌تازگی تجزیه‌وتحلیل نظری جدیدی را ارائه داده‌اند، که نشان می‌دهد خط قرمزهای پژوهشی در مریخ باید شکسته شود و مطالعه جدی حیات در این سیاره به مطالعه به‌اصطلاح “مناطق ویژه” سطح مریخ نیاز دارد. تدوینگران این پژوهش می‌گویند کاهش قوانین حفاظت سیارات از آلودگی بیولوژیکی با منشأ زمینی با کمک وسایل نقلیه رباتیک برای جستجو آثار زندگی در سطح سیاره سرخ می‌تواند راهگشای گسترش و عمیق‌تر شدن دانش بشر از مریخ شود.
بنا به تشخیص کمیته تحقیقات فضایی در سطح مریخ نقاط ویژه‌ای وجود دارد که می‌تواند اجازه دهد برخی ارگانیزم‌های زمینی ادامه حیات دهند و تکثیر شوند به همین دلیل سیاست محافظت سیاره مریخ از آلودگی بیولوژیکی با منشأ زمینی محدودیت‌های سختگیرانه در مطالعه از این مناطق را ایجاد می‌کند.
با توجه به این نکته که تاکنون هیچ مأموریت مریخ در این مناطق صورت نگرفته، یک گروه از دانشمندان به سرپرستی آلبرتو فاینر از مرکز اخترزیست‌شناسی مادرید اسپانیا خواستار کاهش قوانین برای حفاظت سیارات از آلودگی حیات زمینی هستند.
گروه فاینر معتقد است که استانداردهای فعلی پاکیزگی مناطق ویژه سطح مریخ خیلی سختگیرانه هستند باشند و به همین دلیل بسیاری از فرصت‌های تحقیقاتی جالب این مناطق نافرجام مانده است. آن‌ها پیشنهاد می‌دهند که دسترسی به این مناطق ویژه سطح سیاره سرخ با کاوشگرهایی که درصد تمیزی آن‌ها بالا هستند مثل کیوریستی ناسا و اگزومارس آژانس فضایی اروپا آزاد باشد.در حال حاضر، نزدیک شدن اگزومارس به چنین مناطقی ممنوع است و این بدان معناست ما در همه‌جا به دنبال زندگی می‌گردیم به‌جز در آنجاهایی که احتمال زندگی وجود دارد.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5195
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها