طرح مشترک هند و ژاپن برای کاوش در کره ماه

0 1,548

سیروس برزو: سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) و آژانس ملی هوا و فضا ژاپن(JAXA) در حال کاربر روی یک مأموریت مشترک در کره ماه هستند که سومین همکاری دو کشور بشمار خواهد آمد. به گفته آس کرانکامار رئیس ای سرو، دو سازمان فضایی در سال‌های اخیر همکاری‌های خود را افزایش داده‌اند.
آس کرانکامار رئیس ای سرو گفت “ما در حال بررسی یک مأموریت مشترک احتمالی هستیم که هنوز در مرحله اولیه قرار دارد و در حال حاضر جزئیات آن را بررسی می‌کنیم. رابطه بین هند و ژاپن در مورد فعالیت سازمان‌های فضایی پیشرفت فراوانی داشته است. ما در حال کاربرای همکاری‌های آینده هستیم.”
خبرگزاری پی.تی.آی هند به نقل از آکومورا نماینده ژاپن در انجمن آژانس‌های فضایی منطقه آسیا اقیانوسیه می‌نویسد: “هند و ژاپن در بخش فضایی همکاری‌های خوبی باهم دارند، که کمک می‌کند دانش و فناوری‌هایمان را به اشتراک بگذاریم. من معتقدم هند و ژاپن از طریق این همکاری‌ها، بخش فضایی منطقه آسیا اقیانوس آرام را رهبری خواهند کرد.”
هند و ژاپن همچنین در مورداستفاده از فناوری پیشرفته فضایی خود برای نظارت بر آب‌وهوا باهدف جمع‌آوری داده‌ها برای مطالعات تغییر آب‌وهوا مذاکراتی را انجام داده‌اند. کارشناسان این همکاری را به‌عنوان یک پیشرفت مثبت می‌بینند و تصور نمی‌کنند از آن علیه کشور دیگری، به‌ویژه چین، استفاده شود.
آجی لیلی عضو موسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی در هند نیز معتقد است همکاری فضایی هند و ژاپن پیشرفت مثبتی بشمار می‌رود زیرابه هر دو کشور کمک می‌کند تا درزمینهٔ منابع و فناوری خود همگرایی ایجاد کنند. هر دو طرف چیزی برای ارائه به یکدیگر دارند. برنامه فضایی هند و ژاپن در سطح مشابهی است. مأموریت فضایی هند یک برنامه غیرنظامی است و برای دستیابی به اهداف کشور به کار گرفته می‌شود.
این دو کشور درگذشته کاوشگرهایی را به ماه فرستاده‌اند. کاوشگر سلانه آژانس فضایی ژاپن، در سال 2009 پس از گذشت یک سال و هشت ماه، گردش در مدار ماه بر سطح آن فرود آمد. این کشور در سال 1990 اولین کاوشگر مه‌نورد خود را به‌سوی ماه پرتاب کرد. از سوی دیگر هند نیز چاندرایان، اولین کاوشگر ماه را در سال 2008 پرتاب کرد و در حال حاضر، برای چاندرایان-2، مأموریت بعدی برنامه‌ریزی می‌کنند که قرار است در مارس 2018 راهی ماه شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5194
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها