تهیه پیتزا برای فضانوردان با چاپگر رایانه ای

0 2,184

سیروس برزو: فضانوردان در ایستگاه فضایی سفره رنگینی دارند و غذا های مختلفی می خورند از پوره سیب زمینی و پنیر و گوشت کبابی گرفته تا سوپ و همبرگرو تخم مرغ. اما اینک با ابتکار یک مهندسی هندی الاصل شرکت تحقیقات مواد و سیستم ها که در تکزاس که با 125 هزار دلار توانسته یک چاپگر سه بعدی غذاساز بسازد، فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین المللی خواهند توانست پیتزا هم بخورند.

این آشپز رایانه ای می تواند با استفاده از پودر موارد مختلف، طبق دستور فضانوردان، غذا های مختلفی را آماده کند تا آنها در کنار مواد غذایی کنسرو بسته بندی شده کنونی، از مواد غذایی دلخواه خود استفاده کنند.

گرچه غذاهای ماموریت های فضایی متناسب با نوع ذائقه فضانوردان انتخاب می شوند اما شاید اطلاع نداشته باشید که زندگی در فضا ممکن است ذائقه انسان ها را عوض کند. مثلا بسیاری از فضانوردان که در زمین به غذا های کم نمک علاقمند هستند، در فضا غذا هایی را می پسندند که کمی به اصطلاح خوش نمک باشد و یا هستند کسانی که بطور مثال از غذا های دریایی خوششان می آید اما در فضا بشدت از این نوع خوراکی ها متنفر می شوند. به همین دلیل این آشپز رایانه ای می تواند خیلی به فضانوردان در تهیه غذای مورد علاقه شان کمک کند.

این چاپگر می تواند لایه های مختلف موارد غذایی مثل نشاسته، پروتئین ، چربی را روی هم قرار داده و با افزودن افشانه ای عطر و طعم باعث ایجاد اشتها در فضانوردان شود. جالب آن که عملیات آشپزی زمان زیادی هم نمی طلبد و بطور مثال تهیه یک پیتزا تقریبا ظرف یک دقیقه حاضر می شود.

لازم به ذکر است که برنامه های غذایی وکالری ها و ویتامینهای روزانه مورد نیاز فضانوردان بر اساس سن، وزن و قد آنها بر اساس تنظیم می شود که آنها باید رعایت کنند واجازه هر غذا و به هر مقدار را ندارند اما امکان انتخاب از میان غذاهای مختلف تحت نظر متخصصان را خواهند داشت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5187
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها