پایگاه فضایی واستوچنی ماهواره های روسی را تحت کنترل خود می گیرد

0 2,168

سیروس برزو:‌ شرکت سامانه های فضایی روسیه(زیر مجموعه روسکاسموس) تجهیزات مربوطه به نظارت، بررسی و هدایت در پایگاه پرتاب‌های فضایی واستوچنی تکمیل کرده است. دستگاه‌های اندازه‌گیری و جمع آوری اطلاعات مرکز هدایت واستوچنی از نظر توانایی به روز ترین سامانه‌های جهان هستند و می‌توانند کلیه عملیات مورد نیاز از مرحله پرتاب تا کنترل در مدار را انجام دهند قرار است مرحله آزمایش عملیاتی این سامانه در پرواز 28 نوامبر که قرار است ماهواره متئور پرتاب شود صورت گیرد و  تمام امور مربوط به هدایت و نظارت از این محل انجام شود. دستگاه‌ها بر مرحله پرتاب سایوز 2-1 بی‌نظارت خواهند داشت و بعد از آن این ماهواره را در مدار نیز زیر نظر خواهند گرفت و هدایت خواهند کرد. مرکز نظارت و هدایت واستوچنی همچنین از تجهیزات ایستگاه های سیار خود در زمان پرتاب برای تله متری اطلاعات پرواز بهره گیری می کند.
ولادیمیر موئسیف سر مهندس و رئیس مرکز هدایت می گوید: مرکز هدایت واستوچنی یکی از مدرن ترین سامانه های هدایتی در جهان است. برای ساخت این مرکز کاملا فناوری های جدیدی استفاده شده است که قبلا در دیگر مراکز کنترل اطلاعات از جمله در ایستگاه فضایی بین المللی آزمایش شده و تجهیزاتی وجود دارد که عینا مشابه سامانه های ایستگاه فضایی بین المللی است.
 ساخت این مرکز هدایت از 2012 آغاز شد و تا 2016 طول کشید و یکی از مرکز های علمی جدید محسوب می شود. استفاده از سامانه‌های به روز و اکثرا هوشمند برای کنترل سیستم‌های فضایی باعث شده که این مرکز علیرغم گسترگی سطح کار، به نفرات کمتری نسبت به مراکز مشابه  نیازمند باشد. مرکز نظارت و هدایت واستوچنی می تواند همزمان با رفع مشکلات سفینه‌های فضایی اطلاعات از ماهواره ها و شبکه های اطلاع رسانی فضایی مختلف را دریافت کند.
از فوریه 2017 این مرکز بیش از 800 بار با کیهان‌نوردان و تجهیزات ایستگاه فضایی بین‌المللی و تبادل اطلاعات از زمین به ایستگاه و برعکس را صورت داده است. قرار است تا پایان 2017 در این مرکز تبادل اطلاعات با سامانه‌های مختلف ارتباطی از جمله کانوپوس برقرار شود. روسکاسموس همچنین می خواهد از بهار 2018 ارتباط سامانه ریسورس با مرکز هدایت و نظارت واستوچنی را ایجاد نماید.
در آینده قرار است که ایستگاه‌های کنترل لوچ که سفینه‌های فضایی را کنترل می‌کنند از خابارفسک به واستوچنی منتقل و کار این مرکز شبانه روزی شود تا بتواند در شبانه روز با هر سیستم 8 بار ارتباط برقرار  گردد.
مرکز هدایت و نظارت واستوچنی که زیر مجموعه سنجشی و جمع آوری اطلاعات پایگاه واستوچنی است با موفقیت کامل در پرتاب سفینه فضایی سایوز 2-1 آ و بلوک آن –ولگا- و دستگاه های فضایی لامونوسف، آییست-2 دی، سامست-218 در آوریل 2016 نقش داشت.
از آن زمان تاکنون تجهیزات بیشتری برای دریافت اطلاعات به آن اضافه و نصب شده که دامنه فعالیتش را کامل تر کرده است. در حال حاضر 38 نفر در این مرکز مشغول به کار هستند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5177
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها