اتحادیه اروپا در ایستگاه فضایی جدید ناسا در ماه نقش‌آفرینی می‌کند

0 983

صنعت هوافضای اروپا در حال آماده شدن برای شرکت در پروژه جدید ناسا به نام دروازه عمق فضا (Deep Space Gateway)  یا به اختصار DSG می‌باشد و امیدوار است که در این ایستگاه فضایی که در مدار ماه خواهد چرخید، ماژول مختص به خود را داشته باشد.

طی جلسه‌ای که ماه گذشته در حاشیه نمایشگاه فضایی اروپا انجام شد، فردریک مسون (Frederic Masson) یکی مهندسین سازمان فضایی فرانسه (CNES) گفت این در حال بررسی گزینه‌های موجود برای بهبود عملکرد ماهواره‌بر آریان 6 (Ariane 6) می‌باشد تا بتوان از آن در ارسال قطعات این ماموریت استفاده کرد. وی افزود: «ما در حال آماده‌سازی برای بازگشت‌پذیر کردن مرحله اول راکت هستیم اما فکر می‌کنیم بهترین کار اضافه کردن یک تاگ فضایی (space tug) به راکت به عنوان یک مرحله اضافی باشد. (تاگ فضایی ابزاری برای انتقال راکت به مدارهای بالاتر، مثلا از LEO به GEO می‌باشد.) مسون با اشاره به اینکه ایرباس هم در حال مطالعه تاگ فضایی می‌باشد گفت: «اگر یک راکت آریان 6 را به همراه یک تاگ فضایی 60 کیلوواتی استفاده کنیم می‌توانیم تا 9 تن محموله را به ایستگاه DSG حمل کنیم.»

دتلف وایلد (Detlef Wilde) مدیر پروژه‌های رباتیک در شرکت دفاع و فضای ایرباس (Airbus DS) اعتقاد دارد با توجه به اینکه طرح DSG هنوز به صورت کامل تایید نشده، فاز اول آن در بهترین حالت در سال 2026 به پایان خواهد رسید. ایرباس DS در حال ساخت ماژول سرویس کپسول اوریون می‌باشد که قرار است برای ارسال خدمه در این ماموریت استفاده شود. ماژول سرویس وظیفه تامین نیرو، پیشرانش و همچنین برخی عملکردهای حیاتی برای خدمه را بر عهده دارد.

ایرباس DS و همکاران اروپایی‌اش سعی دارند که یک سکونتگاه و یک ماژول لاجستیک را در ایستگاه فضایی DSG بسازند تا در واقع یک بخش اروپایی را به آن اضافه کنند. وایلد می‌گوید: «طراحی این ماژول‌ها بر اساس تجربیات حاصل از ایستگاه فضایی بین‌المللی صورت خواهد گرفت. البته فضای 20 تا 25 متر مکعبی به اضای هر نفر خدمه نسبت به مقدار 100 متر مکعبی در ایستگاه فضایی خیلی کمتر است که کار را سخت می‌کند.»

ایستگاه فضایی DSG قرار است به عنوان پایگاهی برای اکتشاف ماه و همچنین سکوی پرتابی برای ماموریت مریخ و مسیرهای دورتر استفاده شود. این ایستگاه طبق گفته جان راث (John Roth)، از مسئولان شرکت سیرا نوادا (Sierra Nevada Corp.) که یکی از 5 شرکت توسعه‌دهنده معماری ایستگاه است، برای پشتبانی از خدمه به مدت 40 روز طراحی خواهد شد.

منبع spacenews.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5159
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها