ادامه برنامه تجاری هواشناسی آمریکا به سال آینده موکول شد

0 736

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) برای شروع مرحله دوم طرح تجاری ماهواره‌های هواشناسی تا شروع سال آینده میلادی صبر خواهد کرد که تحلیل داده‌های حاصل از مرحله اول تمام شود.

کارن سن ژرمن (Karen St. Germain) مدیر دفتر معماری سیستم و برنامه ریزی پیشرفته در بخش خدمات محیط زیستی NOAA می‌گوید مطالعاتی که بر روی شرایط بازار انجام شده این سازمان راه به اتخاذ چنین تصمیمی هدایت کرده است.

 

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا که فعلا در حال مرور داده‌های جمع‌آوری شده از مرحله اول طرح است، در سپتامبر سال 2016 قراردادهایی را به ارزش مجموعا یک میلیون دلار با شرکت‌های ژئواپتیکس (GeoOptics) و اسپایر (Spire) برای استفاده از داده‌های ماهواره‌ای این شرکت‌ها امضا کرده بود. البته این قرارداد تنها تا آپریل سال 2017 طول کشید چرا که ماهواره‌های ژئواپتیکس به موقع پرتاب نشدند و NOAA مجبور به فسخ قرارداد 695 هزاردلاری خود با این شرکت گردید.

سن ژرمن می‌گوید فاز اول برنامه تجاری هواشناسی NOAA بر روی توانایی شرکت‌ها در فراهم کردن داده و تحلیل کیفیت آن تمرکز داشت. وی انتظار دارد به زودی گزارش این مرحله منتشر شود، اما همچنین افزود که کیفیت داده در حال حاضر در حد استفاده عملیاتی برای پشتیبانی از هواشناسی نیست.

مرحله دوم برنامه قرار است فراتر از صرف جمع‌آوری و تحلیل داده‌های انحطاط رادیویی سیگنال GPS که در مرحله نخست انجام می‌شد، باشد. به گفته سن ژرمن، NOAA مسائل دیگر مرتبط با استفاده از داده‌های تجاری را بررسی می‌کند؛ از امنیت اطلاعات گرفته تا قابل دسترس بودن آنها در زمان مناسب و مسائل مربوط به کپی رایت و به اشتراک گذاری اطلاعات.

مرحله دوم از بودجه‌هایی که در مرحله اول خرج نشدند به همراه بودجه‌هایی که در سال مالی 2017 برای این طرح در نظر گرفته شده استفاده خواهد کرد. NOAA در سال 2017 پنج میلیون دلار بودجه برای برنامه هواشناسی خود دریافت کرفت و برای سال 2018 هشت میلیون دلار دیگر درخواست کرده است. البته تعداد شرکتهایی که می‌توانند در این طرح به NOAA کمک کنند محدود است چون برای هواشناسی ماهواره‌ای نیاز به داده‌های انحطاط رادیویی GPS وجود دارد که در حال حاضر چندان فراگیر نشده است.

شایان ذکر است که برنامه هواشناسی تجاری NOAA ارتباطی با طرح مشترک ساخت ماهواره‌های هواشناسی این سازمان با تایوان که اخیرا خبر لغو آن منتشر شده بود، ندارد. اما آنچه که مشخص است، قطعا خرید داده‌های ماهواره‌ای از شرکتهای دیگر، هزینه کمتری نسبت به ساخت یک منظومه ماهواره‌ای و پرتاب آن خواهد داشت.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5156
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها