مخابرات فضایی، کلیدی برای توسعه پایدار

0 1,644

کمیسیون ارتباطات پهن‌باند برای توسعه پایدار (The Broadband Commission for Sustainable Development) اخیرا در گزارشی به بررسی پتانسیل فناوری‌های جدید ارتباطی در اثرگذاری بر توسعه پایدار پرداخته است. این گروه که ریاست آن به عهده روپرت پیرس (Rupert Pearce) مدیر اپراتور ماهواره‌ای اینمارست (Inmarsat) می‌باشد، دریافته که سامانه‌های ارتفاع بالا و ماهواره‌ها مزایای قابل توجهی را در گسترش پوشش پهن‌باند در کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهند. این سامانه‌ها علاوه بر پوشش گسترده و ضریب اطمینان بالا، پیاده‌سازی آسانتر و هزینه اجرایی کمتری را نیز دارا می‌باشند.

در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان، از دسترسی مستمر به اینترنت محروم هستند. در گزارش منتشرشده، فناوریهای جدیدی همچون ماهواره‌های مخابراتی پربازده (HTS) که ماهواره‌هایی با دو یا چند برابر پهنای باند ماهواره‌های مخابراتی معمول هستند، منظومه‌های ماهواره‌ای غیر زمین-ثابت و پلتفرم‌های مخابراتی ارتفاع-بالا (HAPS) از جمله بالن‌های استراتوسفری و کشتی‌های هوایی که در ارتفاع 20 تا 50 کیلومتر فعالیت می‌کنند به عنوان ابزارهایی مطرح شده‌اند که می‌توانند این مشکل را حل کرده و خدمات مخابراتی را در دورافتاده‌ترین نقاط زمین فراهم کنند.

پیرس می‌گوید: «پیشرفت‌های اخیر و افزایش ظرفیت‌ها، به ماهواره‌ها و فناوری‌های ارتفاع-بالا کمک می‌کند تا نقشی اساسی را در اتصال 4 میلیارد نفر جمعیت باقیمانده جهان به اینترنت و نیل به اهداف توسعه پایدار ایفا نمایند. مخابرات فضاپایه می‌تواند تاثیر بسزایی در بخش‌های مختلف جامعه داشته باشد؛ از صنعت، سلامت و آموزش گرفته تا دولت الکترونیک و تسهیل توسعه شهرهای هوشمند.»

گزارش منتشرشده توسط گروه فناوری فضایی که حاصل تلاش مشترک چند کمیسیون است، این نکته را گوشزد می‌کند که دولت‌ها و سهامداران باید تدابیری اتخاذ کنند که توسعه و بکارگیری فناوری‌های فضاپایه یا مبتنی بر لایه فوقانی اتمسفر را بهبود بخشند. در این گزارش همچنین به اهمیت همکاری دو فناوری مذکور برای توسعه شبکه ارتباطاتی 5G ایجاد دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده و محروم اشاره شده است.

کمیسیون ارتباطات پهن‌باند برای توسعه پایدار در سال 2010 تاسیس شد و شامل بیش از 50 مدیر از سازمان‌های دولتی و صنعتی، کارشناسان سازمان ملل و نهادهای مردمی می‌باشد که برای تعیین استراتژی‌های توسعه پایدار در زمینه‌‌های مختلف از جمله آموزش، سلامت و مدیریت محیط زیست تلاش می‌کنند. ضمنا در این لینک می‌توانید گزارش منتشرشده توسط گروه فناوری‌های فضایی و لایه فوقانی اتمسفر را با عنوان “شناسایی پتانسیل فناوری‌های جدید ارتباطی برای توسعه پایدار” مشاهده نمایید.

منبع spacewatchme
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5129
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها