اینترنت‌های هواپیمایی در نمایشگاه هوایی دبی

0 1,081

برقراری اینترنت برای مسافران خطوط هوایی، امروزه به یکی از بازارهای جدید و پررونق برای اپراتورهای ماهواره مخابراتی تبدیل شده است. نمایشگاه هوایی دبی نشان داد اماراتی‌ها از این بازار غافل نمانده‌اند و سعی می‌کنند خدمات و شرکت‌های مرتبط با این حوزه را در کشور خود گسترش دهند. از جمله این تلاش‌ها ارائه خدمات جدید وایفلای توسط یاهست و همکاری یک شرکت اماراتی به نام یونیورسال با یک کنسرسیوم چینی در این راستا است. 

اپراتورهای ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای سعی می‌کنند با انعقاد قرارداد با شرکت‌های هواپیمایی، اینترنت ماهواره‌ای را به صورت بیسیم در اختیار سرنشینان هواپیما بگذارند. در گذشته نیز خبرهایی در مورد تلاشهای اپراتور ماهواره‌ای انگلیسی اینمارست (Inmarsat) بدین منظور در وبسایت اسپاش منتشر شده بود که در این لینک می‌توانید آنها را مشاهده کنید. اما نمایشگاه هوایی دبی نیز که امسال برای نخستین بار بخش فضایی نیز به آن اضافه شده، میزبان چندین شرکت فعال در زمینه اینترنت هواپیمایی بود که قصد دارند این طرح را در خطوط هوایی آسیایی نیز اجرا کنند.

 اپراتور ماهواره‌ای اماراتی یاهست (Yahsat) که بیشتر به دلیل خدمات مخابراتی ماهواره‌ای خود در خاورمیانه و آفریقا شهرت دارد، در نمایشگاه هوایی دبی از پروژه اینترنت هواپیمایی خود خبر داد. این پروژه که وایفلای (Wi-Fly) نام دارد، اینترنت ماهواره‌ای را از طریق باندهای Ka و Ku در به سرنشینان هواپیما ارائه می‌دهد. وایفلای اکنون سرعتی در حدود 50 مگابایت بر ثانیه دارد اما در اواخر سال 2018 که به مرحله عملیاتی برسد سرعت آن تا 200 مگابایت بر ثانیه افزایش پیدا خواهد کرد. یاهست برای اجرای وایفلای با شرکت هواپیمایی اتحاد (Etihad Airways) به توافق رسیده و از سال آینده ملزومات راه‌اندازی این سامانه را بر روی هواپیماهای شرکت اتحاد نصب خواهد کرد.

شرکت‌کننده دیگری که قصد دارد سامانه اینترنتی هواپیمایی را در خطوط هواپیمایی چینی راه‌اندازی کند، کنسرسیوم چینی فیرلینک سنچری (Fairlink Century) می‌باشد. این کنسرسیوم چینی با همکاری یک شرکت اماراتی به نام یونیورسال در نمایشگاه هوافضای دبی شرکت کرده بود و نمایندگان آن در گفتگو با خبرنگار اسپاش از تمایل شرکت خود برای همکاری با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی خبر دادند، بیش از 20 سال در زمینه طراحی سامانه‌های اویونیک هواپیما، توسعه نرم‌افزار و ارائه خدمات اینترنتی تجربه دارد. بر خلاف یاهست که قاعدتا از ماهواره‌های تحت تملک خود برای راه‌اندازی سرویس وایفلای استفاده خواهد کرد، فیرلینک مالکیت ماهواره‌ای را در اختیار ندارد و در معرفی سامانه اینترنت هواپیمایی این شرکت نیز به ماهواره طرف قرارداد اشاره‌ای نشده است. اما به هر حال قرار است این سامانه از سال آینده با بهره‌گیری از باند Ka یا Ku وظیفه ارائه سرویس‌های اینترنتی به مسافران شرکت هواپیمایی چینی اسپرینگ (Spring Airlines) را بر عهده بگیرد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5116
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها