موتور اتمی و چتر نجات جدید ناسا برای نخستین مسافران مریخ

0 1,236

ناسا به‌تازگی وسایل کاربردی جالبی را برای نخستین مسافران مریخ طراحی کرده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به موتور هسته‌ای و پاراشوت اشاره کرد.

موتور هسته‌ای که «کیلو‌پور» نام دارد، با استفاده از یک راکتور اورانیوم به‌اندازه یک رول دستمال توالت قادر به تولید گرما است. سپس یک موتور استرلینگ انرژی گرمایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند، طرز کار این سیستم مانند موتور ماشین است.
این فنّاوری می‌تواند برای بیش از 10 سال متوالی یک تا 10 کیلووات برق تولید کند. میانگین مصرف ساعتی یک خانوار در آمریکا پنج کیلووات انرژی است.
آزمایش‌ها در نوامبر شروع‌شده است و تا اوایل سال بعد نیز ادامه خواهد داشت. ناسا با همکاری وزارت امنیت ملی انرژی آزمایش‌های ارزیابی این فنّاوری را انجام خواهد داد. برنامه آزمایش کیلو‌پور نشان خواهد داد که آیا این فنّاوری آماده پرواز فضایی است یا خیر.
لی میسون، تکنیسین مقر ذخایر انرژی ناسا، دراین‌باره گفت: «مدل‌های تحلیلی را بررسی خواهیم کرد تا دریابیم که سخت‌افزار چقدر خوب کار می‌کند. یک واحد تقسیم قدرت فضایی می‌تواند تغییرات عظیمی ایجاد کند. دیگر نگران تأمین انرژی فضانوردان نخواهیم بود».

چتر نجات
ناسا همچنین قصد دارد تا سال 2020 یک مریخ‌نورد دیگر به مریخ بفرستد و دانشمندان برای کاهش سرعت برخور‌د فضاپیما به سطح سیاره سرخ، یک چتر نجات مخصوص طراحی کرده‌اند. به گفته ناسا، این چتر نجات مرحله آزمایشی را با موفقیت گذرانده است.
ماه گذشته، راکتی از مرکز پرواز والوپ در ویرجینیا به اتمسفر بالایی فرستاده شد و محموله‌ای را با چتر نجات به پایین فرستاد. محموله سالم به سطح زمین رسید و چتر نجات مأموریت را با موفقیت به اتمام رساند.

منبع آنا