سرمایه‌گذاری ۳ میلیون‌دلاری بر استارت‌آپی که ماهواره‌های فضایی اجاره می‌دهد

0 651

با درس گرفتن از شکست پروژه ایریدیوم، اکنون استارت‌آپ لافت‌اوربیتال قصد دارد ماهواره‌های پرقدرت تجاری در اختیار مشتریان قرار دهد که هزینه نگهداری آن‌ها در فضا بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
استارت‌آپی در سان‌فرانسیسکو توانسته است سرمایه‌ای ۳.۲ میلیون دلاری برای آماده‌سازی ماهواره‌هایی با هدف ارائه سرویس به مشتری‌های مختلف جذب کند. شرکت لافت اوربیتال (Loft Orbital) اعلام کرده است که با این جذب سرمایه می‌تواند پروژه خود را تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی عملیاتی کند و در حال حاضر ارتباطاتی دارد که می‌توانند به مشتری‌های واقعی تبدیل شوند.
آنتونی دی‌چسی، الکساندر گرینبرگ و پیر دیمن وژور، به‌عنوان بنیان‌گذاران این استارت‌آپ که پیش‌ازاین برای اپراتور نانو ماهواره‌ای اسپایر کار می‌کردند، توضیح داده‌اند که شرکت‌ها، مراکز آموزشی و مؤسسات دولتی را به‌عنوان مشتری‌های خود هدف قرار داده‌اند. از دید آن‌ها به‌طورکلی کسانی که قصد دارند اطلاعات مختلفی از فضا همچون وضعیت آب و هوا، اطلاعات خام یا تصاویر به دست آورند و البته قصد خرید یا ساخت ماهواره را ندارند، به‌عنوان مشتری‌های آن‌ها شناخته می‌شوند.
الکس گرینبرگ، رئیس بخش عملیاتی این شرکت، می‌گوید که لافت‌اوربیتال در اصل یک کمپانی لیزینگ است. او توضیح داده است که «ما همچون کسانی هستیم که واحد‌های مسکونی را اجاره می‌دهند و مشتری‌های ما نیز با توجه به نیازی که دارند، هزینه مشخصی را پرداخت می‌کنند. در ابتدا مبلغی را برای شروع کار از مشتری دریافت می‌کنیم که سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی ماهواره را فراهم می‌کند و در ادامه مبلغی را به‌صورت سالیانه از آن‌ها می‌گیرم.»
لافت اوربیتال اولین کمپانی نیست که قصد دارد از ماهواره‌ها به‌صورت تجاری و اجاره‌ای استفاده کند. چهار سال پیش، ایریدیوم (Iridium) پروژه‌ای مشابه با فعالیت لافت‌اوربیتال را شروع کرد که تحت عنوان ایریدیوم‌ پرایم شناخته می‌شد. ایریدیوم قصد داشت با در اختیار گرفتن ۸۱ ماهواره بزرگ از آن‌ها برای سرویس‌دهی به مشتری‌های احتمالی استفاده کند. بااین‌حال پروژه ایریدیوم پرایم شکست خورد و گرینبرگ توضیح داده است که برای دوری کردن از اشتباهات این شرکت، دیو آنهالت را استخدام کرده‌اند که مدیر اصلی کمپانی ایریدیوم بود و حالا در لافت‌اوربیتال به‌عنوان یکی از مشاورهای ارشد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
گرینبرگ در همین رابطه توضیح داده است که «ما با در نظر داشتن سرنوشت ایریدیوم،‌ متوجه شدیم که بزرگی بیش‌ازحد ماهواره‌های آن‌ها باعث شد هزینه‌ای که باید برای نگهداری پرداخت می‌کردند با چیزی که مشتری پرداخت می‌کرد فاصله داشته باشد. همین مسئله باعث شد که نهایتاً ایریدیوم هزینه‌هایش را افزایش دهد و مشتری‌ها متوجه شوند که با این مبالغ خودشان می‌‌توانند ماهواره تهیه کنند و دیگر اجاره آن توجیه اقتصادی ندارد.»
ماهواره‌های ایریدیوم نکست، با وزنی ۸۶۰ کیلوگرمی ارسال می‌شدند و لافت‌اوربیتال در نظر دارد که ماهواره‌هایی با وزن ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو را آماده کند. بررسی‌های این شرکت نشان می‌دهد که همچنان برخی مشتری‌های سابق ایریدیوم، با در نظر گرفتن هزینه مناسب به استفاده از چنین سرویس‌هایی علاقه‌مند هستند.
طبق اطلاعات منتشرشده، لافت‌اوربیتال به‌طورکلی تهیه، ارسال، راه‌اندازی و ایجاد ارتباط برای مشتری‌ها را انجام داده است و اعتبار مستأجرها در برخورد با آن‌ها تأثیری نمی‌گذارد. به گفته گرینبرگ قیمت‌گذاری برای ارائه خدمات بر اساس وزن و انرژی موردنیاز برای فعالیت محموله محاسبه می‌شود و مشتری‌ها می‌توانند فعالیت‌های موردنیاز خود را به‌صورت مستقیم انجام دهند. لافت‌اوربیتال در نظر دارد که پلتفرم‌های فضاپیماها رابط کاربری مخصوص به خود را داشته باشند تا زمان موردنیاز برای آماده‌سازی آن‌ها کاهش پیدا کند.
چیزی که لافت‌اوربیتال ارائه می‌کند قدرت ماهواره‌های بزرگ را دارد؛ اما هزینه آماده‌سازی آن کمتر از ماهواره‌های مکعبی کوچک است. دی‌چسی به‌عنوان مدیر اجرایی این شرکت توضیح داده است که این شرکت می‌تواند راه ارتباطی اختصاصی را برای مشتری‌ها راه‌اندازی کند یا به آن‌ها از طریق آنتن‌ اپراتورها دسترسی دهد. لافت‌اوربیتال در نظر دارد از سرمایه ۳.۲ میلیون دلاری به‌دست‌آمده برای توسعه بخش‌های نرم‌افزاری و البته توسعه شرکت استفاده کند.
دی‌چسی همچنین اعلام کرده است که منابع مالی فعلی می‌تواند آن‌ها را تا اولین ارسال ماهواره پیش ببرد. ازجمله مراکزی که در لافت‌اوربیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند می‌توان به آنکورک کپیتال اشاره کرد که پیش‌تر از فیت‌بیت و ایون‌برایت پشتیبانی مالی کرده بود. طبق گفته این بنیان‌گذار لافت‌اوربیتال، نیمی از سرمایه فعلی از آمریکا جذب‌شده و باقی به خاورمیانه، جنوب شرقی آسیا و اروپا ارتباط پیدا می‌کند.

 
منبع نوپانا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5109
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها