شتاب امارات در توسعه فناوری‌های بومی فضایی

0 1,839

نمایشگاه هوایی دبی به عنوان یکی از رویدادهایی که سریع‌ترین رشد را از لحاظ شرکت‌کننده و حجم معاملات انجام‌شده دارد، امسال برای اولین بار میزبان بخش فضایی می‌باشد. بدین ترتیب کشور امارات سعی دارد از این فرصت برای نمایش دستاوردهای خود به بازیگران قدرتمند عرصه فضایی و ایجاد فرصت همکاری با آنها استفاده کند. در همین راستا مرکز فضایی محمد بن راشد دبی (MBRSC) امسال مهمترین ماموریت فضایی خود یعنی کاوشگر هوپ (Hope Mars Mission) که قرار است سال 2020 با همکاری سازمان فضایی این کشور به مقصد مریخ پرتاب شود را در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته است.

پروژه ماموریت مریخ کشور امارات در سال 2014 و به دستور رییس جمهور این کشور و با هدف افزایش توانایی‌های مهندسین اماراتی و گسترش اطلاعات انسان در مورد اتمسفر مریخ کلید خورد. کاوشگر هوپ قرار است در سال 2021 و مصادف با 50 امین سال شکل‌گیری کشور امارات به مدار مریخ برسد. این کاوشگر 1500 کیلوگرمی برای انجام ماموریت خود به سه ابزار مجهز شده که عبارتند از: دوربین EXI برای اندازه‌گیری خصوصیات آب، یخ، خاک، آئروسل و فراوانی ازون در اتمسفر مریخ، طیف‌سنج فرابنفش EMUS به منظور بررسی خواص ترموسفر و میزان هیدروژن و اکسیژن مریخ و طیف‌سنج فروسرخ EMIRS برای مطالعه الگوهای دمایی، یخ، آب، بخار و خاک در اتمسفر سیاره سرخ.

موضوعی که مهندسین اماراتی در گفتگو با خبرنگار اعزامی پایگاه خبری اسپاش بر آن تاکید داشتند، نقش پررنگ کشور امارات در این ماموریت است. غالبا عادت داریم وقتی اسمی از فعالیتهای فضایی کشورهای عربی می‌شنویم، به دنبال آن نام یک شرکت و یا سازمان غربی را ببینیم که با دریافت هزینه هنگفتی از این کشورها، صفر تا صد پروژه را برایشان انجام می‌دهد؛ اما در ماموریت هوپ، اصل طراحی توسط مهندسین اماراتی صورت گرفته و از تجربیات فضایی این کشور به ویژه در پروژهی دبی‌ست-۱، دبی‌ست-۲ استفاده شده است؛ بنا به گفته مسئولین غرفه، طراحی کاوشگر به همراه زیرسامانه‌های آن توسط مهندسین اماراتی انجام شده و تنها ساخت قطعات آن به پیمانکاران خارجی سپرده خواهد شد.

ماموریت کاوشگر هوپ در مدار مریخ قرار است حداقل دو سال و از سال 0212 تا 2023 به طول بیانجامد. طبق گفته مسئولین غرفه مرکز فضایی محمد بن راشد، هنوز تصمیمات نهایی برای پرتابگر مورد استفاده در این ماموریت اتخاذ نشده اما زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده از ماهواره‌برهای شرکت ژاپنی میتسوبیشی (MHI) به گوش می‌رسد. شایان ذکر است که ماموریت اکتشافی هوپ، اولین ماموریت مریخ خواهد بود که توسط یک کشور عربی و همچنین مسلمان انجام خواهد گرفت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5107
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها