همکاری چین و تایوان برای پیش‌بینی ماهواره‌ای زلزله‌ها

کشورهای چین و تایوان قصد دارند در اقدامی مشترک با نظارت فضایی بر امواج الکترومغناطیسی‌ که قبل از زلزله‌ها منتشر می‌شوند، آنها را پیش‌بینی کنند. طبق این قرارداد همکاری که ماه گذشته منعقد شد، دو کشور برای ساخت یک ماهواره نظارتی الکترومغناطیسی همکاری کرده و سال آینده آن را به فضا پرتاب خواهند کرد.

ماهواره نظارتی الکترومغناطیسی، نوعی ماهواره جاسوسی است که به حسگرهای پیشرفته‌ای به منظور رهگیری ضعیفترین سیگنالهای رادیویی مجهز شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این ماهواره هرچند می‌توانند برای اهداف نظامی همچون شناسایی محل ایستگاه‌های راداری، تاسیسات پرتاب موشک و … استفاده شوند، اما کاربردهای غیرنظامی نیز دارند؛ از جمله مطالعه اغتشاشات بوجودآمده ناشی از زلزله و فوران آتشفشان در لایه فوقانی اتمسفر. برخی زلزله‌ها قبل از وقوع، امواج الکترومغناطیسی ساطع می‌کنند و دانشمندان امیدوارند با تشخیص به موقع این امواج بتوانند سامانه پیش‌بینی‌ای توسعه دهند که باعث کاهش تلفات زلزله بشود.

پروژه مشترک چین و تایوان ماه گذشته در موسسه سنجش از دور آکادمی علوم چین کلید خورد و طبق گفته پروفسور ژان ینک لیو (Jann-yenq Liu) مدیر بخش تایوانی پروژه، مزایای زیادی برای این کشور خواهد داشت. چرا که تایوان روی تعدادی از گسل‌های فعال قرار دارد و احتمال وقوع زلزله‌های مخرب در این کشور زیاد است. وی با اشاره به اینکه خبردار شدن از زلزله حتی چندساعت قبل از وقوع می‌تواند نجات‌بخش جانهای بسیاری باشد افزود: «پیش‌بینی زلزله اکنون بیش از هر زمان دیگری قابل دسترسی است.»

لی زائوشی (Li Zaoshe)، یکی از محققان چینی که در زمینه طراحی ابزارهای نظارتی برای ماهواره‌های نظامی فعال است می‌گوید نظارت الکترومغناطیسی به دلیل کاربردهای نظامی‌اش تاکنون موضوعی بسیار محرمانه بوده است و این اولین بار است که هم کاربردی غیر نظامی از آن مد نظر است و هم چین با وجود تعارضات موجود با تایوان، در چنین مقیاسی با این کشور همکاری می‌کند.

ماهواره نظارتی الکترومغناطیسی چین و تایوان که ژانگهنگ (Zhangheng) نام دارد، سال آینده به فاصله 500 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته و اولین ماهواره از منظومه‌ای به همین نام خواهد بود که قرار است تا سال 2020 تمامی کره زمین را پوشش دهد. جرقه این طرح زمانی ایجاد شد که زلزله سال 2009 استان سیچوان کشور چین، منجر به تلفات انسانی بیش از 70000 نفری شد.

در پایان باید اشاره کرد که با وجود فواید انکارناپذیر این طرح، در صورت موفقیت آن باز هم امکان پیش‌بینی زلزله به 100 درصد نخواهد رسید؛ چرا که برخی از زلزله‌ها پیش از وقوع امواج الکترومغناطیسی ساطع نمی‌کنند و دانشمندان هنوز علت این مسئله را نمی‌دانند.

منبع defence.pk