لغو ساخت ماهواره‌های آمریکایی-تایوانی

0 918

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) و وزارت علوم و فناوری تایوان از موافقت خود برای لغو ساخت مجموعه‌ای از ماهواره‌های هواشناسی به دلیل عدم موفقیت در تامین بودجه خبر دادند. در بیانیه این دو سازمان ذکر شده که توسعه 6 ماهواره‌ کازمیک۲بی، (COSMIC-2B) که درواقع تکمیل‌کننده‌ منظومه کازمیک2 هستند با مشکلاتی از طرف هر دو کشور مواجه است.

منظومه کازمیک2 که به منظور هواشناسی، مطالعه یونوسفر و تغییرات اقلیمی طراحی شده و با نام FORMOSAT-7 نیز شناخته می‌شود ابتدا قرار بود شامل دو سری 6 تایی یعنی جمعا 12 ماهواره برای جمع‌آوری داده‌های GPS مورد استفاده در هواشناسی باشد. 6 ماهواره اول که با نام کازمیک-2A شناخته می‌شوند به عنوان بخشی از برنامه فضایی نیروی هوایی آمریکا ساخته شده و قرار است در سال 2018 توسط راکت فالکون هووی (Falcon Heavy) به فضا ارسال گردند.

ماهواره‌های کازمیک 2A قرار بود بوسیله ماهواره‌های کازمیک 2B تکمیل شوند و جایگزینی برای ماهواره‌های کازمیک باشند که در سال 2006 به فضا پرتاب شدند. این ماهواره‌ها با بررسی سیگنال‌های ماهواره‌های GPS و دیگر ماهواره‌های ناوبری هنگام عبور از اتمسفر، از آنها به عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری دما و رطوبت استفاده می‌کنند.  اما به هرحال با بیانیه مشترک مشخص شد که آمریکا و تایوان در تامین بودجه محموله‌ها و همچنین پرتاب ماهواره‌ها مشکل دارند.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا که مسئول توسعه محموله‌های منظومه کازمیک 2 است در بودجه سال 2017 خود ردیفی برای توسعه کازمیک 2B دریافت نکرده است. همچنین با توجه به لغو این پروژه، این سازمان در درخواست بودجه سال 2018 خود نیز ردیفی برای ساخت محموله‌های کازمیک 2B در نظر نگرفته است.

این عدم قطعیت درباره تامین بودجه محموله‌ها موجب شد مشکلاتی برای سازمان فضایی تایوان (NSPO) که ساخت خود ماهواره‌ها را بر عهده دارد به وجود آید. در بیانیه اعلام شده است: «به دلیل نامشخص ماندن وضعیت سری دوم محموله‌ها از سال 2014 تاکنون، NSPO در دریافت بودجه از وزارت علوم و فناوری برای ساخت ماهواره‌ها با مشکلاتی مواجه بوده است.»

حتی پرتاب ماهواره‌های کازمیک 2B نیز با مشکلاتی همراه بود؛ غیر از اینکه امکان آماده‌سازی ماهواره‌ها تا زمان مشخص‌شده برای پرتاب به عنوان محموله ثانویه در ماموریت ناسا وجود نداشت، مسئله دیگر این بود که طی این پرتاب فقط قرار بود 4 ماهواره از سری کازمیک 2B پرتاب شود و برای پرتاب 2 ماهواره دیگر برنامه‌ای وجود نداشت.

نهایتا باید به این موضوع اشاره کرد که لغو شدن برنامه ساخت و پرتاب این سری ماهواره علاوه بر ضرری که به NOAA و NSPO وارد می‌کند، باعث عقب افتادن دولت آمریکا از سازمانهای خصوصی در زمینه استفاده از سیگنالهای GPS برای مقاصد هواشناسی نیز خواهد شد.

منبع spacenews.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5086
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها