مذاکرات اسپیس ایکس با ترکیه بعد از سرمایه‌گذاری عربستان در ویرجین گلکتیک

0 835

بنیانگذار شرکت فضایی اسپیس ایکس که شرکت خودروسازی تسلا نیز متعلق به اوست با رئیس جمهوری ترکیه و وزیران صنعت و حمل و نقل این کشور دیدار کرده و درباره گسترش همکاری ها در زمینه خودروسازی و فضایی به گفتگو پرداخته است.
به نقل از رویترز، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که ایلان ماسک، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه باهم دیدار کرده و درباره گسترش همکاری های میان شرکت های ترکیه و تسلای آمریکا به گفتگو پرداخته اند.

به گفته وی، ایلان ماسک که برای شرکت در نمایشگاه بین المللی SatShow در شهر استانبول ترکیه حضور پیدا کرده بود، با رئیس جمهور و وزیران حمل و نقل و صنعت این کشور در کاخ ریاست جمهوری آنکارا ملاقات کرده است.
وی در ادامه توضیحات این دیدار افزوده است که ایلان ماسک درباره همکاری های مشترک میان شرکت های ترکیه و شرکت دانش بنیان و نوآور تسلا با رجب طیب اردوغان به گفتگو پرداخته است . آنها همچنین در خصوص ماهواره‌های ترک‌ست ۵A و ۵B  ترکیه که قرار است تا سال ۲۰۲۰  و ۲۰۲۱میلادی به فضا ارسال شود، نیز به بحث و گفتگو نشسته اند. شرکت اسپیس ایکس می‌تواند با کمک ماهواره‌بر بازگشت‌پذیر فالکون -۹ خود این ماهواره‌ها را در مدار قرار دهد. 
شرکت اسپیس ایکس « SpaceX» متعلق به ایلان ماسک قصد دارد در سال ۲۰۲۲ میلادی نخستین سفر خود را به مریخ رقم بزند. البته لازم به ذکر است که این سفر بدون حضور انسان خواهد بود و سفر به مریخ به همراه انسان در سال ۲۰۲۴ میلادی انجام خواهد گرفت.

چندی پیش ریچارد برانسون، موسس شرکت ویرجین گلکتیک که از رقبای جدی ایلان ماسک در سفرهای فضایی خصوصی محسوب می‌شود موفق شد عربستان را به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در شرکت خود ترغیب کند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد تور خاورمیانه‌ای شرکت‌های خصوصی آمریکایی برای جذب پول‌های منطقه ادامه داشته باشد و در آینده نزدیک حضور سایر رقبای فضایی در این منطقه دور از انتظار نخواهد بود.

ایلان ماسک و اردوغان همچنین در خصوص آغاز و گسترش همکاری در خصوص صنعت خودروسازی و تولید خودروهای برقی و الکتریکی پاک نیز گفتگو کرده اند. این در حالیست که چند روز پیش بود که ترکیه از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهای تمام برقی در این کشور تا سال ۲۰۲۱ خبر داده و رونمایی کرده بود. بنابراین انتظار می رود شرکت تسلا بعنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی لوکس برای ورود به بازار ترکیه در کنار استقبال دولت و مردم این کشور راهی یافته باشد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5073
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها