سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بر روی ماهواره‌های مکعبی نظامی و توپ فضایی

شرکت آمریکایی جنرال اتمیکس (General Atomics) که بیشتر به دلیل ساخت پهپادهای جنگی و استخراج اورانیوم شناخته می‌شود، اخیرا به ساخت ماهواره‌های مکعبی نظامی علاقه نشان داده‌است. همچنین این شرکت ممکن است برای پرتاب ماهواره‌های کوچک، دست به طراحی یک توپ فضایی نیز بزند.

نیک بوچی (Nick Bucci) نایب‌رییس بخش سامانه‌های فضایی و دفاع موشکی جنرال اتمیکس می‌گوید این شرکت طی 7 سال اخیر 11 ماهواره مکعبی برای ارتش آمریکا ساخته و علاقه آن به فضا بیشتر شده است. سال گذشته جنرال اتمیکس با خرید شرکت میلتک (Miltec)، جای پای خود را در عرصه تولید ماهواره‌های کوچک محکم کرد. قبل از این اتفاق، جنرال اتمیکس تجربه ساخت ماهواره‌های مکعبی با ابعاد 3U را داشت اما با خرید میلتک، این شرکت قصد دارد ماهواره‌های مکعبی 6U با وزن تا 500 کیلوگرم بسازد.

بازار هدف جنرال اتمیکس برای ساخت ماهواره، مشتریان نظامی هستند. طبق گفته بوچی این شرکت علاقه‌ای به رقابت با تولیدکنندگان ماهواره مکعبی تجاری ندارد و ترجیح می‌دهد ماهواره‌هایی با قابلیت اطمینان بالا برای مقاصد نظامی بسازد.

سازمانهای دولتی همچنان در حال بررسی مزایا و معایب استفاده از ماهواره‌های مکعبی هستند. هزینه ساخت این ماهواره‌ها به طور چشمگیری از ماهواره‌های گذشته کمتر است؛ اما گاهی اوقات کیفیت لازم را برای انجام ماموریت‌های مورد نظر ندارند. برای مثال ناسا قصد دارد برای ماموریت مریخ از ماهواره‌های مکعبی استفاده کند اما نمی‌خواهد آنقدر کم‌هزینه ساخته شوند که قبل از تکمیل ماموریت از بین بروند. جنرال اتمیکس همین موضوع را به عنوان فرصتی برای ایجاد بازار ماهواره‌های مکعبی با ضریب اطمینان بالا می‌بیند. بوچی می‌گوید ماهواره‌های این شرکت گرانتر از ماهواره‌های معمول بازار خواهند بود و تولید آنها بیشتر طول می‌کشد اما مشتری‌های دولتی حاضرند در ازای کیفیت بهتر این شرایط را بپذیرند.

جنرال اتمیکس همچنین در حال توسعه مجموعه‌ای از توپ‌های فضایی برای وزارت دفاع آمریکا می‌باشد که با استفاده از جریان الکتریکی به جای سوخت شیمیایی، می‌توانند محموله را با بیش از 6 برابر سرعت صوت پرتاب کنند. این شرکت قصد دارد با همین فناوری، توپ فضایی عظیم‎الجثه‌ای تولید کند که بوسیله آن بتوان ماهواره‌ها را به مدار فرستاد. طبق گفته بوچی از مزایای این توپ می‌توان به هزینه کمتر و پرتاب سریعتر نسبت به راکت‌ها اشاره کرد. جنرال اتمیکس ایده‌های مختلفی همچون قراردادن ماهواره در یک کپسول و پرتاب آن به وسیله توپ فضایی، یا استفاده ترکیبی از توپ فضایی و راکت دارد؛ اما باید توجه داشت که تاکنون اجرای ایده توپ فضایی توسط سازمان‌های مختلف با موفقیت همراه نبوده است.

منبع space.com