چینی‌ها شاتل فضایی می‌سازند

0 2,385

 مقامات سازمان فضایی چین اعلام کردند به دنبال ساخت شاتل‌های فضایی چند بار مصرف هستند. به گفته آنها شاتل فضایی شان احتمالا تا پنج سال دیگر آماده شده و برای نخستین‌بار به فضا پرتاب می‌شود. براساس اخبار منتشرشده چینی‌ها از این فضاپیما برای اعزام فضانوردان و ارسال بار به فضا استفاده می‌کنند.
چین در سال 1392/ 2003 نخستین فضانورد خود را با فضاپیمای «شنژو» به فضا اعزام کرد. شنژو، فضاپیمایی سه نفره و یکبار مصرف است و تا کنون بیش از ده پرواز موفق سرنشین‌دار داشته است؛ از جمله پروازهای این فضاپیما به مقصد ایستگاه‌های فضایی تیانگونگ – 1 و 2 است. ساختار شنژو به کپسول شباهت دارد، اما فضاپیمای جدیدی که چینی‌ها به دنبال ساخت آن هستند، به هواپیما شباهت دارد. هنوز اطلاعات دقیقی از شاتل فضایی چین مانند ابعاد، ظرفیت حمل بار و نفرات و … در دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته است، اما به نظر می‌رسد نحوه پرتاب آن به فضا شبیه شاتل‌های فضایی آمریکایی باشد. به این صورت که با پرتابگری قدرتمند به‌صورت عمودی به مدار زمین پرتاب می‌شود و پس از پایان ماموریت وارد جو زمین شده و مانند یک هواپیما روی باند فرود می‌آید.

رسانه‌های چینی به نقل از مقامات سازمان فضایی این کشور می‌گویند از شاتل فضایی جدید، در اوایل دهه 1400/ 2020 برای انجام ماموریت‌های سرنشین‌دار و پشتیبانی به مدار زمین و احتمالا در اوایل دهه 1410/ 2030 برای اعزام فضانوردان به ماه استفاده می‌شود. این در حالی است که برخی گمانه‌زنی‌ها استفاده تجاری از این شاتل فضایی برای اعزام گردشگران به فضا را رد نمی‌کند.

تمام شاتل‌های فضایی تاریخ

آمریکا نخستین کشوری بود که سال 1360/ 1981 شاتل فضایی چند بار مصرفی را به فضا پرتاب کرد. شاتل‌های آمریکایی تا زمانی که در سال 1390/ 2011 بازنشسته شدند، در مجموع 135 پرواز فضایی انجام دادند. ناسا علت بازنشستگی شاتل‌ها را هزینه‌های بالا و ایمنی پایین این فضاپیماها اعلام کرد.

شوروی نیز در اواسط دهه 1360/ 1980 میلادی شاتل فضایی موسوم به «بوران» را ساخت. هرچند شاتل بوران یک بار به طور آزمایشی به فضا پرتاب شد، اما شوروی از این سامانه فضایی به دلیل هزینه‌های بالا هیچ‌گاه به صورت عملیاتی استفاده نکرد و توسعه طرح آن پس از مدتی کاملا متوقف شد.

در سال‌های اخیر نیز وزارت دفاع آمریکا شاتل فضایی کوچکی با نام ایکس.37.بی را ساخته و در چند ماموریت از آن استفاده کرده‌ است. ماهیت ماموریت‌های این شاتل کاملا نظامی است. از طرفی یکی از شرکت‌های خصوصی آمریکا طی یک دهه گذشته در حال ساخت شاتل کوچکی به نام دریم چیسر است که در آینده از آن برای اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده خواهد شد.همچنین سازمان فضایی اروپا و حتی هند نیز با اهدافی مانند ارسال محموله به فضا، شاتل‌های فضایی ساخته و به‌طور آزمایشی به فضا پرتاب کرده‌اند.

 

منبع جام جم آنلان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5047
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها