فیلم/ماهواره سنتینل یک

0 1,424

سنتینل-۱ یک مأموریت فضایی است که سرمایه‌گذاری آن توسط اتحادیه اروپا و امور اجرایی آن توسط آژانس فضایی اروپا در قالب برنامه کوپرنیک انجام شده و شامل مجموعه‌ای از دو ماهواره است. سنتینل-۱ مجهز به رادار دهانه ترکیبی در باند سی است که به این ماهواره توانایی تصویربرداری در تمامی ساعات شبانه‌روز و همه شرایط آب و هوایی را می‌دهد.در ۱۲ مارس ۲۰۱۰ سازمان فضایی اروپا و تالس آلنیا اسپیس قراردادی به ارزش ۲۷۰ میلیون یورو جهت ساخت دومین ماهواره از ماهواره‌های دوگانه سنتینل-۱ را امضا کردند.در ۲۵ فوریه ۲۰۱۴ نخستین ماهواره این گروه به نام سنتینل-۱ای در سکوی پرتاب خود در کورو واقع در گویان فرانسه رسید و در ۳ آوریل ۲۰۱۴ توسط موشک سایوز به فضا پرتاب شد.

ماهواره های  دوقلوی نگهبان-۱ (SENTINEL) برای اولین بار توانایی خود را برای آشکار سازی تغییرات کوچک در سطح زمین نشان دادند. ماهواره ی “نگهبان -1 بی” در تاریخ ۱۵ ژوئن توانست به موقعیت مداری تعیین شده ی خود پس از پرتاب برسد. این ماهواره در حال حاضر ۱۸۰ درجه از دوقلوی خود، ” نگهبان-۱ ای” فاصله دارد و در حدود ۷۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار دارد. در نهایت هر دو ماهواره در یک مدار یکسان می توانند با هم هر ۶روز یک بار کل زمین را پوشش دهند. ماموریت ماهواره های مجهز به رادار نگهبان-۱ ای و بی که توسط برنامه ی کوپرنیک اروپا هدایت میشود، تصویر برداری از سطح زمین در  هر آب و هوایی و هر ساعت از شبانه روز است. در نهایت تصاویر این دو ماهواره به منظور نشان دادن تغییرات اندک به وجود آمده با یکدیگر ادغام می شوند. این روش برای ایجاد نقشه های بسیار دقیق از تغییر شکل سطح زمین در مناطقی گسترده مانند مناطق فعال آتشفشانی و یا زلزله و رانش زمین بسیار مفید است.

  • سنتینل ‪ ۱‬برای زیرنظرگرفتن شکسته‌شدن یخ‌های قطبی و جداشدن توده‌های یخ شناور به یک رادار مجهز شد. سنتینل ‪ ۲‬دوربینی دارد که می‌تواند طی هر پنج تا ‪ ۱۰‬روز نقشه‌ای از زمین با دقت ‪ ۱۰‬متر تهیه کند.
  • سنتینل ‪ ۳‬به یک رادار ارتفاع سنج و حسگر گرمایشی برای اندازه‌گیری تفاوتها در ارتفاع اقیانوس و تجمع پلانکتونها مجهز خواهد شد.
  • سنتینل ‪ ۴‬که در مدار ثابت جغرافیایی و سنتیل ‪ ۵‬که در مدار حلقوی اطراف دو قطب بکار گرفته می‌شوند، تغییرات در شیمی اتمسفری زمین را ردیابی خواهند کرد.
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5032
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها