رصد یک شی فضایی دنباله دار

ناسا و سازمان فضایی اروپا به طور همزمان یک شی دنباله دار را رصد کرده اند. این شی آسمانی خانواده از اشیای دنباله دار مختلف است که دنبال هم حرکت می کنند. ناسا و سازمان فضایی اروپا به طور همزمان یک شی دنباله دار را رصد کرده اند. این شی آسمانی خانواده از اشیای دنباله دار مختلف است که دنبال هم حرکت می کنند.

ناسا و سازمان فضایی اروپا به طور همزمان یک شی دنباله دار  را رصد کرده اند. رصدخانه SOHOشی دنباله داری به نام ۹۶P را  رصد کرد. از سوی دیگر  رصد خانه STEREO ناسا این شی دنباله دار را بین ۲۶ تا ۲۸ اکتبر رصد کرد. این شی ۵ سال دیگر دوباره در اطراف زمین مشاهده خواهد شد.

این نخستین بار نیست که دانشمندان یک سنگ یخی آسمانی را رصد می کنند. اما آنکه دو رصد خانه در دو سوی زمین به طور همزمان یک شی دنباله دار را رصد کنند، بسیار نادر است. این شی که Machholz نام دارد، در سال ۱۹۸۶ میلادی کشف شد. سازمان های ناسا و ESA  در سال های ۲۰۰۲، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ نیز به طور مشترک شی دنباله دار را رصد کردند. ۹۶P ترکیبی غیر معمول دارد و درحقیقت خانواده ای از اشیای دنباله دار مختلف هستند. در سال ۲۰۱۲ میلادی ستاره شناسان آماتور  متوجه دو شی کوچک شدند که دنبال آن حرکت می کردند. این امر نشان می دهد شی آسمانی در حال تکمیل است. جالب آنکه اکنون ستاره شناسان شی سومی را نیز در دنباله آن مشاهده کردند.

منبع