تولید نقشه های خسارت ناشی از زلزله با کمک تصاویر ماهواره ای راداری

0 1,997

ناسا نقشه‌های مناطق خسارت‌دیده از زلزله رخ‌داده در 19 سپتامبر 2017 به بزرگی 7.1 ریشتر در 120 کیلومتری جنوب شرق شهر مکزیکوسیتی را تهیه و برای کمک به مسئولین و گروه‌های فعال واکنش سریع، در اختیار مقامات مربوطه قرار داده است. این زلزله سبب مرگ‌ومیر قابل‌توجهی از ساکنین منطقه گردید و خسارات زیادی به اموال مردم وارد نمود. دانشمندان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا و موسسه فناوری کالیفرنیا (caltech) که هر دو در پاسادنای کالیفرنیا واقع‌شده‌اند،از تصاویر تداخل‌سنجی قبل و بعد از وقوع زلزله مربوط به ماهواره INSAR مناطق مرکزی مکزیک ازجمله مکزیکوسیتی، جهت شناسایی مناطق آسیب‌دیده و تولید نقشه ارزیابی خسارت (Damage Proxy)، در فاز پاسخ به زلزله استفاده نمودند. تصاویر راداری ماهواره Sentinel-1A و Sentinel1-B سازمان فضایی اروپا در تاریخ  8 سپتامبر و تصویر دیگری در بیستم سپتامبر دقیقاً” 6.5 ساعت بعد از وقوع زلزله،اخذ گردیده است. این تصاویر ماهواره‌ای، گسترش خسارات ایجادشده توسط زلزله و پس‌لرزه‌های متعاقب آن را بر پایه‌ی تغییرات آشکارشده در سطح زمین نشان می‌دهند.
همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود طیف رنگ‌ها از زرد تا قرمز نشان‌دهنده تغییرات قابل‌توجه ساختمان‌ها و سطح زمین می‌باشد. این نقشه باید به‌عنوان راهنمای شناسایی مناطق آسیب‌دیده مورداستفاده قرار گیرد و ممکن است برای مناطق دارای پوشش گیاهی، از درجه دقت و اطمینان کمتری برخوردار باشد. هر تصویر ماهواره‌ای، منطقه‌ای به ابعاد 175 در 170 کیلومتر را با توان تفکیک مکانی 30 متر دربر می‌گیرد. داده‌های رادار توسط گروه Advanced Rapid Imaging & Analysis (ARIA) در آزمایشگاه JPL و Caltech پردازش گردیده است. ARIA در حال ساخت یک سیستم خودکار برای نمایش توانایی دستیابی سریع و مطمئن به داده‌های GPS و ماهواره‌ها برای حمایت از پایش‌های ملی و بین‌المللی بلایا و کمیته‌های واکنش به بلایا، می‌باشد. داده‌های ARIA با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای راداری که قابلیت عبور از ابرها را دارند، قادر است به‌طور شبانه‌روزی با پایش حرکات سطح زمین، یک ارزیابی سریع از منطقه جغرافیایی آسیب‌دیده براثر بلایا ارائه دهد. اعتبارسنجی اولیه نقشه ارزیابی خسارت منطقه‌ی آسیب‌دیده براثر زلزله، از طریق  مقایسه با  نقشه‌های انبوه سپاری گوگل (crowd-sourced Google Map)، صورت می‌گیرد.
برنامه بلایای ناسا، زیر نظر بخش علوم زمین، به‌منظور تولید اطلاعات با استفاده از داده‌های زیست‌محیطی جهانی حاصل از ناوگان ماهواره‌های علوم زمین ناسا و سایر هواپیماها و فضاپیماها، با سازمان‌های واکنش سریع محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مشغول به همکاری است.

منبع isa