پیش‌بینی بازار اطلاعات و خدمات سنجش از دور در سال 2026

0 1,133

با توجه به دهمین گزارش سالانه صنعت ماهواره‌ای موسسه یوروکانسالت (Euroconsult)، اگر بازار سنجش از دور ماهواره‌ای با روند فعلی به رشد خود ادامه دهد تا سال 2026 درآمد سالانه آن به 8.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

علاوه بر این، پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته حاکی از آن است که بازار خدمات ارزش افزوده پتاسیل رسیدن به مقدار 15 میلیارد دلار را دارد. این بازار از بکارگیری روشهای جدید عرضه خدمات برای بوجود آوردن بازارهای جدید تشکیل شده است. ضمن اینکه انتظار می‌رود پیشرفت هوش مصنوعی در رشد این بازار موثر باشد.

عوامل رشد بازارهای داده خام و خدمات سنجش از دور کاملا متفاوت هستند. سازمانهای نظامی با هزینه کردن بیش از 1 میلیارد دلار برای تصاویر با دقت بالا، هنوز مشتری اصلی داده‌های خام سنجشی می‌باشد. طبق پیش‌بینی گزارش، هزینه داده‌های سنجشی قابل استفاده در کاربردهای نظامی همچنان بالا خواهد ماند که این موضوع می‌تواند باعث کند شدن روند توسعه خدمات، حتی در بخش‌های دیگر شود. اما بزرگترین بازارهای خدمات ارزش افزوده به نظارت بر منابع طبیعی و زیرساختها مربوط می‌شود؛ اگرچه برای ارائه این خدمات از داده‌های خام ارزان‌قیمت و مجانی استفاده می‌شود. این امر باعث ایجاد یک شکاف در این بازار می‌شود؛ به بیان دیگر بخش اعظم بازار نظامی را داده‌های دقیق و گران‌قیمت تشکیل می‌دهند در حالی که بیشتر خدمات ارزش افزوده بر اساس داده‌های ارزان‌قیمت و رقابتی شکل می‌گیرند.

پاکوم رویون (Pacome Revillon) مدیر یوروکانسالت می‌گوید: «امروزه شرکتها به دنبال ساخت الگوریتم‌هایی برای تشخیص تفاوت‌های بین سری داده‌های مختلف هستند تا بتوانند الگو‌های تغییر را شناسایی و تحلیل‌های پیش‌بینانه ارائه کنند. استفاده از تعداد بیشتری مجموعه داده در این الگوریتم‌ها می‌تواند در توسعه آنها و ایجاد بازارهای جدید موثر باشد.»

یوروکانسالت حدودا 20 موسسه را شناسایی کرده که از علاقه خود برای توسعه منظومه‌های کم‌هزینه ماهواره‌های کوچک و مکعبی به منظور جمع‌آوری متناوب داده خبر داده‌اند. تاکنون این اپراتورهای جدید بیش از 600 میلیون دلار سرمایه برای فعالیتهای خود جذب کرده‌اند و البته همچنان به جذب سرمایه نیاز دارند.

در فاصله سالهای 2007 تا 2016، 181 ماهواره سنجشی به فضا پرتاب شدند که هزینه توسعه این ماهواره‌ها در حدود 17.4 میلیارد دلار بوده است. پیش‌بینی می‌شود که طی دهه آینده بیش از 600 ماهواره سنجشی سنگینتر از 50 کیلوگرم متعلق به 50 کشور به فضا پرتاب شوند و بیش از نیمی از این ماهواره‌ها متعلق به بخش خصوصی خواهد بود. شایان ذکر است که توسعه این تعداد ماهواره طی ده سال بیش از 33 میلیارد دلار برای ماهواره‌سازان درآمد خواهد داشت.

منبع spacenewsfeed
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4975
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها