نخستین نمایش عمومی موشک اسرار آمیز ان-1

0 1,027

بالاخره بعد از حدود نیم‌قرن پنهان‌کاری، سازمان فضایی روسیه تصمیم گرفت موشک سری خود را به نمایش بگذارد. این موشک که با کد “ان-1” در پرونده‌ها ثبت‌شده، قرار بود فضانوردان شوروی را به ماه برساند اما چون هیچ‌گاه پرتاب موفقی نداشت سرانجام باعث تعطیلی برنامه سفر به ماه شد.
در آن سال‌ها، روس‌ها چنان وانمود کردند که اصولاً قرار ندارند انسانی را به ماه برسانند و نمونه خاک ماه را با کاوشگرهای بدون سرنشین لونا به زمین آوردند اما بعدها فاش گردید که برنامه وسیعی برای سفر به ماه داشته‌اند و قرار بوده یک ماه قبل از آمریکا، فضانوردشان را به این کره برسانند.
برنامه سفر فضانوردان شوروی به ماه و وجود موشک اسرارآمیز ان-1 تا اواخر دهه 1980 انکار می‌شد و بعدازآن هم تنها به انتشار عکس‌هایی از آن اکتفا کردند اما اینک قرار است نمونه‌ای از آن در سالن فضانوردی در پارک ودنخا در معرض دید همگان قرار گیرد.
نکته جالب آن‌که پارک ودنخا در دوران شوروی نمایشگاه دائمی پیشرفت‌های این کشور بود. ازجمله در این پارک سالن بزرگی را به دستاوردهای فضایی اختصاص داده بودند. بعد از فروپاشی شوروی ودنخا به بازار مکاره شلوغی تبدیل شد برای انواع مشاغل از فروش مواد غذایی گرفته تا اسباب‌بازی کودکان. در سال‌های اخیر شهرداری مسکو به دستور ولادیمیر پوتین درصدد احیای ودنخا برآمده و بعد از تعطیل کردن دکه‌های مستقر در آن، تصمیم دارد این مکآن‌که یکی از زیباترین پارک‌های دنیا است را مجدداً به نمایشگاهی برای عرضه پیشرفت‌های روسیه کند.
ازجمله فعالیت‌های جدید، بازسازی سالن فضانوردی است که از سال 2017 آغازشده و قرار است به‌عنوان یک نمایشگاه دائمی فناوری‌های هوانوردی و فضایی بکار رود. مسلماً رونمایی عمومی از موشک اسرارآمیز ان-1 می‌تواند جذابیت ویژه‌ای به این سالن بدهد که هزاران نفر را به تماشا بکشاند
موشک فوق سنگین ان-1 در سال‌های دهه 1960 طراحی و ساخته شد و طی سال 1967تا 1971پرتاب‌های متعددی داشت که هیچ‌کدام موفق نبود و سرانجام پرونده آن بسته شد. نمونه‌ای که قرار است در ودنخا به نمایش گذاشته شود بیش از نیم‌قرن، به‌عنوان یک محصول منحصربه‌فرد در شکل اصلی خود در سالن شرکت سازنده نگهداری می‌شد. به دنبال دستور پوتین، کارشناسان شرکت سازنده دست بکار شدند تا آن را برای نمایش در سالن موزه ودنخا آماده کنند.البته این کار راحت نخواهد بود زیرا این غول‌پیکر افسانه‌ای بیش از 50 سال است که به پهلو خوابیده و حرکت دادن آن باید با دقت فنی خاصی انجام شود.

قرار است این موشک نخست به قطعات جداگانه تقسیم شود تا بتوان آن را به ودنخا حمل کرد و در سالن نمایش مجدداً قطعات مونتاژ شوند
 موشک ان-1 بیش از 100 متر ارتفاع و 17 متر قطر داشت و می‌توانست باری در حدود 100 تن را به مدار ببرد. اما بعد از 4 پرتاب ناموفق در سال 1974 کلاً از رده خارج شد.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4973
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها