سرمایه‌گذاری کلان عربستان در صنعت فضایی

0 1,601

بنیاد سرمایه‌گذاری عمومی عربستان (PIF) به تازگی تفاهم‌نامه‌ همکاری‌ را با مجموعه شرکت‌های ویرجین (Virgin Group) امضا کرده که به موجب آن مبلغ ۱ میلیارد دلار را در ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) و ویرجین اوربیت (Virgin Orbit) سرمایه‌گذاری خواهد کرد. ضمن اینکه گزینه پرداخت ۴۸۰ میلیون دلار دیگر در آینده برای خدمات افزوده فضایی در این سند گنجانده شده است.

توافق شکل‌گرفته بین بنیاد سرمایه‌گذاری عمومی عربستان و گروه ویرجین که با حضور یاسر بن عثمان الرمیان (Yasir bin Othman Al-Rumayyan) مدیر PIF، و ریچارد برانسون (Richard Branson) موسس ویرجین به امضا رسید، زمینه مستحکمی را برای تقویت نقش فناوریهای جدید در چشم‌انداز 2030 عربستان به وجود خواهد آورد.

محمد بن سلمان آل سعود (Mohammad bin Salman Al-Saud)  شاهزاده عربستان و رییس بنیاد سرمایه‌گذاری عمومی عربستان با تایید این توافق از نقش مهم همکاریهایی از این دست در ایجاد یک اقتصاد گسترده و متکی به دانش در این کشور سخن گفت.

برانسون در مورد این همکاری گفت: «در حال حاضر تنها چند ماه تا شروع پروازهای سرنشین‌دار ویرجین گلکتیک به فضا فاصله داریم و همچنین به زودی ویرجین اوربیت قرار است که ماهواره‌ها را در مدارهای اطراف زمین قرار دهد. بنابراین این سرمایه‌گذاری ما را قادر می‌سازد تا برنامه‌هایمان را با شتاب بیشتری پیگیری کنیم، نسل بعدی ماهواره‌برها را توسعه دهیم و انجام پروژه سفرهای فضایی با سرعت فراصوت را سرعت بخشیم.»

سرمایه‌گذاری عربستان در ویرجین، باعث می‌شود که بنیاد سرمایه‌گذاری عمومی عربستان در کنار موسسه سرمایه‌گذاری اعبار ابوظبی (Aabar Investments) از سهامداران مهم دو شرکت ویرجین گلکتیک و ویرجین اوربیت باشد. این تزریق بودجه علاوه بر حمایت از برنامه‌های ارسال انسان به فضا و راه‌اندازی توریسم فضایی توسط ویرجین گلکتیک، ظرفیتهای تولیدی و عملیاتی ویرجین اوربیت را نیز تقویت می‌کند. گروه ویرجین قصد دارد از این بودجه بیش از 1 میلیارد دلاری برای توسعه نسل بعدی سامانه‌های کم‌هزینه پرتاب ماهواره‌های کوچک و ایجاد ظرفیتهای سفر فراصوت در فضا استفاده کند و احتمالا یک مرکز سرگرمی و تفریحی فضایی نیز در عربستان احداث خواهد کرد.

علاوه بر موارد مذکور، توافقات صورت‌گرفته به توسعه برنامه‌های فضایی عربستان نیز کمک خواهد کرد. طبق اطلاعات منتشرشده، شرکت‌های زیرمجموعه ویرجین برای ترسیم یک نقشه راه برای صنعت فضایی عربستان، با بنیاد سرمایه‌گذاری عمومی عربستان همکاری می‌کنند.

منبع spacewatchme
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4960
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها