فیلم/فناوری فضایی در امداد و نجات

0 1,078

داده‌‌های ماهواره‌های سنجش از راه دور می‌‌تواند با ایجاد چشم‌‌انداز جدیدی از مسائل مربوط به سلامت انسان،  فرصت‌ ویژه‌ای را برای مبارزه با بیماری و نجات جان انسان‌ها به‌ وجود آورد. داده‌‌های سنجش از دور در زمینه سلامت می‌‌توانند با در نظر گرفتن عوامل مختلف سلامت مانند تولید، دسترسی و توزیع  غذا، خطرات محیطی سلامت، بیماری‌‌های واگیردار و عفونی، مسائل مزمن حوزه سلامت و ارائه خدمات سلامت به ما کمک کنند.

اطلاعاتی ارزشمند

همه این عوامل در گذشته توسط موسسات مختلف به صورت جداگانه مدنظر قرار می گرفتند. متخصصین حوزه سلامت معمولا استفاده انسان از زمین و شرایط بوم‌‌شناسی موثر بر سلامت انسان را از چشم‌‌انداز ماهواره های سنجش از دور مشاهده نمی‌‌کنند. برای آن‌‌ها که عمدتا مشکلات را از منظر تقریب نقطه‌‌ای و میانگین جوامع مورد بررسی قرار می‌‌دهند، دیدگاه بصری و فضایی سنجش از دور، رویکرد یکپارچه‌‌تری را فراهم می‌‌سازد.

داده‌‌های سنجش از دور در کنار داده‌‌های دیگر می‌‌تواند اطلاعاتی را درباره شرایط محیطی جهت درک انتشار بیماری‌‌های آب، کیفیت هوا، خاک و پوشش گیاهی ارائه نماید. چراکه این موارد سلامت جامعه و دام را تحت تاثیر قرار می دهند. داده‌‌های سنجش از دور همچنین با فراهم آوردن اطلاعات فضایی درباره کاربری زمین و زیرساخت‌‌ها به تشخیص محل زندگی مردم، محل زندگی جمعیت آسیب پذیر، نحوه توزیع جمعیت شهری، و کیفیت راه‌‌ها و زیرساخت‌‌ها برای ارائه خدمات سلامت کمک می‌‌کند.

مدیریت بهتر بحران‌های طبیعی و مصنوعی با فناوری فضایی

ماهواره‌ها می‌توانند وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور و نیز روند مهار یا گسترش آتش را با دقت و سرعت بالایی آشکارسازی کنند. همچنین پایش یونوسفر و پیش‌بینی تغییرات بحرانی جوی با استفاده از فناوری‌های فضایی، به سادگی امکان‌پذیر است. از طرفی این فناوری‌ها می‌توانند با پایش حرکت‌های تکتونیکی پوسته زمین به پیش بینی زلزله پرداخته و جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهند، یا پس از وقوع بلایا به سرعت خسارات وارده را برآورد کرده تا منابع به صورتی هوشمندانه، سریع و صحیح با توجه به شدت خسارات در نواحی مختلف تخصیص یابد. ماهواره‌ها می‌توانند در عملیات جستجو و نجات نیز نقش پر رنگی داشته باشند. این نکته حائز اهمیت است که در شرایط بحران زیرساخت‌های زمینی صدمه می‌بینند، اما ماهواره‌ها می‌توانند فارغ از حوادث روی زمین برای برگرداندن شرایط به حال طبیعی به گونه‌ای پایدار به اطلاع رسانی پرداخته و ارتباطات را برقرار نگاه دارند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4946
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها