نخستین ماهواره مشترک چین و فرانسه رونمایی شد

0 1,275

سازمان‌های فضایی چین و فرانسه روز جمعه از اولین ماهواره مشترک خود رونمایی کردند که برای بهبود دقت پیش‌بینی طوفان‌ها و تندبادهای اقیانوسی استفاده خواهد شد. ماهواره اقیانوس‌سنجی چین و فرانسه که به اختصار CFOSAT نامیده می‌شود در نیمه دوم سال 2018 از یگ پایگاه فضایی در چین و توسط یک راکت لانگ مارچ 2C به فضا پرتاب خواهد گردید.

CFOSAT توسط محققین فضایی دو کشور برای مطالعه همزمان موج‌ها و بادها بر فراز سطح اقیانوس‌ها طراحی شده تا فهم بهتری از هواشناسی دریایی، پویایی اقیانوس‌ها و گستره تغیرات اقلیمی فراهم کند.

در نشست مطبوعاتی‌ای که هفته گذشته برگزار شد، تیم‌های فرانسوی و چینی اعلام کردند که هم‌اکنون در پکن در حال انجام مراحل نهایی مونتاژ این ماهواره هستند. وانگ هوی (Wang Hui) معاون مدیر موسسه «مهندسی محیطی سازه‌های فضایی پکن» (BISEE) گفت: « پس از اتمام مونتاژ ماهواره، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را در شرایط دمایی، خلاء و تشعشعات شبیه‌سازی شده مطابق شرایط فضا انجام خواهیم داد.»

نکته مهم دیگر در مورد این ماهواره این است که دو کشور هرکدام به صورت جداگانه در حال تولید محموله برای قرار دادن در CFOSAT هستند. محموله‌ای که توسط آکادمی علوم چین (CAS) توسعه یافته SCAT نام دارد که یک حسگر راداری مایکروویو است که برای مطالعه شدت باد و جهت آن طراحی شده است. ضمن اینکه محموله بررسی و نظارت بر امواج سطحی یا به اختصار (SWIM) متعلق به فرانسه را شرکت شناخته‌شده تالس آلنیا (Thales Alenia Space) به همراه شرکای دیگری از همین کشور توسعه داده است. SWIM از شش پرتو قابل چرخش برای اندازه‌گیری مشخصات موج از جمله جهت و طول موج استفاده می‌کند.

ماهواره 650 کیلوگرمی CFOSAT بر اساس باس ماهواره‌ای CAST2000 متعلق به آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) توسعه یافته است. این باس ماهواره‌ای اخیرا در برخی از ماهواره‌های سنجش از دور از جمله ماهواره VRSS-2 متعلق به ونزوئلا و ماهواره Gaofen-1 متعلق به چین استفاده شده است. CFOSAT در مدار SSO و در فاصله 519 کیلومتری از سطح زمین قرار خواهد گرفت و طول عمر حداقل سه سال برای آن پیش‌بینی شده است. تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت این ماهواره در سال 2006 بین سازمان فضایی چین (CNSA) و سازمان فضایی فرانسه (CNES) صورت گرفته بود.

انتظار می‌رود که CFOSAT اطلاعات منحصر به فردی از ارتفاع امواج اقیانوس، دوره تناوب زمانی و جهت آنها و همچنین سرعت و جهت باد در اختیار جوامع علمی قرار دهد تا بتوانند عکس‌العمل‌های مناسب و سریعتری در هنگام شرایط جوی ناگوار و سونامی‌ها داشته باشند.

منبع gbtimes
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4945
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها