ماهواره نظارت بر کیفیت هوای کل کره زمین پرتاب شد

0 1,005

سازمان فضایی اروپا ماهواره‌ای که آلاینده‌ها را روزی 20 میلیون بار در سراسر دنیا شناسایی کرده و اندازه می‌گیرد، به فضا فرستاد.

ماهواره «سنتینل-۵ پی»، (Sentinel-5P) آژانس فضایی اروپا(ESA) از یک پایگاه پرتاب موشک موسوم به “پلستسک”(Plesetsk) در شمال روسیه پرتاب شد.سنتینل-۵ پی طراحی‌شده است تا آلودگی هوا را از مدار زمین و با جزئیات بی‌نظیر و دقیق ردیابی کند. این ماهواره بخشی از برنامه “کوپرنیکس” برای مأموریت‌های نظارتی زمین است، اما اولین بار است که برای ایجاد یک نقشه جهانی از کیفیت هوا در هر 24 ساعت اختصاص داده‌شده است.

در قلب سنتینل-۵ پی ابزاری به نام “تروپومی”(Tropomi) وجود دارد که ابزاری برای نظارت تروپوسفر است و کیفیت هوا را به وسعت 1801 مایل (2900 کیلومتر) در یک مدار 512 مایلی (824 کیلومتری) رصد و نقشه‌برداری می‌کند. بر اساس مأموریت آژانس فضایی اروپا، این دستگاه روی گازهای تأثیرگذار بر هوایی که تنفس می‌کنیم نظیر دی‌اکسید نیتروژن، ازون، فرمالدئید، دی‌اکسید گوگرد، متان، مونوکسید کربن و آئروسل‌ها نظارت می‌کند.
“پپین ویفکایند” از موسسه سلطنتی هواشناسی هلند (KNMI) در بیانیه‌ای گفت:«تروپومی هرروز تقریباً 20 میلیون بار آلاینده‌های مهم هوا و گازهایی که اقلیم را تحت تأثیر قرار می‌دهند، رصد می‌کند.» موسسه “KNMI” از این داده‌ها برای بهبود پیش‌بینی کیفیت هوا و زیر نظر داشتن افزایش یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و برای نظارت بر اقدامات کاهش‌دهنده مؤثر در حفاظت از هوای پاک استفاده می‌کند.
ماهواره سنتینل-۵ پی برای مأموریتی حدود هفت‌ساله طراحی‌شده است، اما سوخت کافی برای گذراندن یک دهه را به همراه دارد.

گفتنی است، برنامه کوپرنیکوس شامل ۶ ماهواره ازجمله سنتینل-۵ پی است. جالب آنکه این نخستین ناوگان ماهواره‌ای برای رصد ترکیب شیمیایی جو زمین است. ارسال این ماهواره به فضا درحالی‌که انجام‌شده که هم‌اکنون فقط ماهواره آئورا (Aura) متعلق به ناسا، آلودگی هوا را می‌سنجد. ماهواره ناسا در سال ۲۰۰۴ میلادی به فضا ارسال شد و اکنون مأموریت ۶ ساله اصلی خود را تمام کرده است.

 
منبع ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4885
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها