احتمال وجود حیات در زیر یخ های مریخ

0 1,199

به گفته محققین دانشگاه «لیدز» شبیه‌سازی شرایط زیستی مریخ نشان می‌دهد که وجود مقادیر فراوان نمک در زیر سطح یخ‌زده این سیاره از منجمد شدن آب جلوگیری کرده و احتمال وجود برخی ارگانیسم‌ها را افزایش می‌دهد.
میانگین دمای مریخ 55- درجه است که در چنین شرایطی آب به‌صورت مایع وجود نخواهد داشت، بااین‌حال در نمونه خاکی که کاوشگر «فونیکس» در سال 2009 از این سیاره جمع‌آوری کرده بود کلسیم و اکسیدان هایی از قبیل منیزیم پر کلرات وجود داشته که باعث افزایش نقطه انجماد آب می‌شود.
این گروه تحقیقاتی بامطالعه ساختار آب در محلول منیزیم پر کلرات دریافتند که نمک با واردکردن فشار بسیار زیاد به آب خالص مانع از یخ زدن آن می‌شود، بنابراین وجود شورابه های پر کلرات می‌تواند دلیلی بر وجود کانال‌های آب زیرزمینی باشد.

دکتر «لورنا دوگان» از کالج فیزیک و نجوم این دانشگاه می‌گوید:«اگر ساختار آب در مریخ به خاطر فشار زیاد منجمد نشده باشد ممکن است در آن‌ها ارگانیسم‌هایی از قبیل پیزوفیل ها یا باکتری ساکن در یخچال‌های قطبی وجود داشته باشد.»
گفتنی است پیش‌ازاین دانشمندان در عمیق‌ترین نقاط اقیانوس‌ها و درون یخچال‌های قطبی کره زمین موفق به کشف باکتری‌هایی شده‌اند که خود را با فشار بسیار زیاد انطباق داده‌اند.