توسعه همکاری روسیه و چین درزمینهٔ ناوبری

0 987

سیروس برزو: در جریان چهارمین نشست مشترک کمیته برنامه‌ریزی همکاری‌های راهبردی درزمینهٔ ناوبری ماهواره‌ای روسیه و چین که در سن‌پترزبورگ انجام شد طرفین موافقت‌نامه جدیدی برای توسعه همکاری درزمینهٔ فناوری‌های ناوبری و ساخت تولیدات مشترک تجهیزات ناوگان ناوبری فضایی را به امضا رساندند. این موافقت‌نامه را سرگئی ساویلیف معاون همکاری‌های بین‌المللی “روسکاسموس” و رئیس سیستم ناوبری ماهواره‌ای چین، وانگ لی امضا کردند.

از  نتایج اصلی این نشست می‌توان به شروع یک پروژه مشترک جدید ارائه خدمات درزمینهٔ نظارت و ارزیابی با بهره‌گیری از سامانه‌های ناوبری روسی و چینی گلوناس و بیدو اشاره کرد. همچنین طرفین توافق کردند نسبت به تبادل اطلاعات در مورد وضعیت گلوناس و بیدو زمینه‌های لازم را فراهم آورند. همچنین قرار شد به‌منظور بررسی شرایط سیستم ناوبری گلوناس و بیدو باهدف توسعه اقتصادی در امتداد جاده ابریشم یک آزمایش مشترک را به انجام رسانند. 

 در این جلسه گزارشی رؤسای چهار گروه کاری مشترک نتایج حاصل از یک مطالعه امکان‌سنجی مشترک در مورد سازگاری و قابلیت همکاری گلوناس و بیدو با سیستم جهانی ناوبری، انتقال اطلاعات بین روسیه و چین و هماهنگ‌سازی استانداردهای استفاده از فناوری‌های ناوبری را به اطلاع مسئولان نشست رساندند.

در این جلسه همچنین رئوس توافق بین دولت‌های روسیه و چین در مورد همکاری درزمینهٔ ناوبری جهانی سامانه‌های ماهواره‌ای گلوناس و بیدو برای مقاصد صلح‌آمیز در رایزنی‌های دوجانبه در طول سال 2017 بین روسیه و چین موردبحث قرار گرفت و پیش‌نویس قرارداد به کارگروه مربوطه تحویل شد تا در مورد روش هماهنگی و آماده‌سازی برای امضای آماده شود.

در پایان چهارمین نشست به‌طور نمادین “دکمه قرمز” آغاز همکاری درزمینهٔ بهره‌برداری نظارت و ارزیابی خدمات ناوبری جهانی سامانه‌های ماهواره‌ای گلوناس و بیدو برای مقاصد صلح‌آمیز فشرده شد.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4871
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها