شبکه سازی رصدخانه های اپتیکی در کشور

0 1,522

علی صادقی نائینی بابیان اینکه هم‌اکنون ۲ رصدخانه اصلی در مرکز فضایی ماهدشت در حال فعالیت هستند، گفت:«یکی از این رصدخانه‌ها به‌صورت شبکه‌ای با ۳ کشور چین، پرو و پاکستان تعامل دارد و اطلاعات نجوم رصدی را مبادله می‌کنند.»

وی گفت:«اما برای داخل کشور نیز باوجود داشتن چندین رصدخانه که دارای امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خوبی هستند اما شاهد عدم تعامل در تبادل اطلاعات نجومی هستیم.»

صادقی نائینی با اشاره به تأسیس رصدخانه‌هایی در دانشگاه‌های شیراز و زنجان، دانشگاه آزاد تفت ، شهرداری بوشهر و رصدخانه قم افزود:«این رصدخانه‌ها به‌صورت مجزا عمل کرده و در دریافت و پردازش اطلاعات تعامل ندارند. براین اساس با هماهنگی‌های صورت گرفته و ایجاد یک دبیرخانه، طرح شبکه‌سازی رصدخانه‌های اپتیکی کشور را کلید زدیم تا با ایجاد همکاری مشترک میان این رصدخانه‌ها شاهد یکپارچه‌سازی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های داخلی باشیم.»

مدیرکل سنجش‌ازدور سازمان فضایی ایران این طرح را بستری برای اشتراک‌گذاری داده‌ها و تحقیقات و هم‌افزایشی پژوهش‌های حوزه نجوم عنوان کرد و گفت:«شبکه رصدخانه‌های اپتیکی کشور، وظیفه اخذ درخواست از منجمان و رصدگران مختلف را بر عهده دارد و بر اساس جزئیات درخواست و زمان در نظر گرفته‌شده برای رصد، این درخواست را بین رصدخانه‌های فعال کشور توزیع می‌کند.»

نائینی بابیان مثالی ادامه داد:«برای مثال زمانی که منجمی درخواست رصد ستاره‌ای را در یک‌شب خاص به دبیرخانه شبکه رصدخانه‌های کشور ارائه می‌دهد، دبیرخانه پس از بررسی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مربوط به هر یک از رصدخانه‌ها، درخواست منجم مربوطه را به یک رصدخانه ارجاع می‌دهد.»

وی گفت:«در حقیقت شبکه رصدخانه‌های اپتیکی کشور باهدف ایجاد یک بانک اطلاعاتی از رصدخانه‌ها و نجوم رصدی، شکل‌گرفته و به دنبال ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات آموزشی پژوهشی و رصدی به جامعه نجومی و عرصه فضایی کشور است.»

مدیرکل سنجش‌ازدور سازمان فضایی ایران، دریافت اطلاعات و مدیریت درخواست و رصد نجومی را ازجمله رویکردهای این طرح با محوریت مرکز فضایی ماهدشت برشمرد و گفت:«در شبکه رصدخانه‌های اپتیکی، تجهیزات سخت‌افزاری زمینی برای رصد نجوم و اجرام آسمانی وجود دارد.»

وی با اشاره به ترویج و فرهنگ‌سازی فعالیت‌های نجومی و ارتقای قابلیت‌های رصد هماهنگ سراسر در کشور به‌عنوان اهداف این طرح، خاطرنشان کرد:«با ایجاد شبکه‌سازی رصدخانه‌های اپتیکی کشور، بستر همکاری مشترک و پایدار در جامعه نجوم کشور ایجاد می‌شود و درنهایت شاهد افزایش بازده علمی فعالیت‌های نجومی خواهیم بود.»

صادقی نائینی بابیان اینکه ایجاد فرصت و انگیزه برای تحرک ملی در حوزه نجوم و امکان مدیریت منابع و پرهیز از موازی کاری در رصدخانه‌ها از مزایای اجرای این طرح است، گفت:«در این طرح با استفاده از تلسکوپ‌هایی با اندازه متوسط، شاهد توسعه مهارت پژوهشی و رصدی هستیم و با ایجاد یک شبکه یکپارچه، امکان جذب منابع جدید برای توسعه زیرساخت‌های نجومی کشور ، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و صرفه‌جویی در هزینه و زمان، وجود خواهد داشت.»

منبع danakhabar