رونمایی از رادارهای بومی هواشناسی توسط پژوهشگاه فضایی

0 1,709

در نمایشگاه دستاوردهای فضایی پژوهشگاه فضایی ایران که به مناسبت هفته جهانی فضا دایر شده بود از پروژه‌هایی که به نتایج قابل قبولی رسیده‌ بودند، رونمایی شد. در این میان رادارهای بومی هواشناسی، یکی از این پروژه‌ها بود که قرارداد ساخت و توسعه‌ی بومی این رادارها، در مهرماه سال گذشته، میان سازمان هواشناسی و پژوهشگاه فضایی منعقد شده بود.

 در آن زمان داود پرهیزکار، رییس سازمان هواشناسی، با تاکید بر این‌که ورود فناوری ساخت رادار برای پایش شرایط جوی در کشور برای نخستین بار به وقوع خواهد پیوست، گفته بود: «رادارهای هواشناسی یکی از ادوات دیدبانی و پایش جوی است که در مراکز هواشناسی پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رادارها از حساسیت بالایی برخوردار بوده و از فناوری‌های روز استفاده می‌کنند.با توجه به مذاکرات انجام شده بین سازمان هواشناسی و پژوهشگاه فضایی قرار است نسخه آزمایشی این رادارها تا انتهای تابستان سال ۹۶ آماده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»

صرفه‌جویی اقتصادی با کسب فناوری ساخت رادار هواشناسی

با توجه به نیاز هر کشور به دانستن تغییرات ناگهانی آب و هوا و پیش‌بینی آن، وجود سامانه‌های رادار هواشناسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  آنچه که بیش از پیش ضرورت پرداختن به این پروژه را توجیه می‌کند آن است که این نیاز، درشرایط فعلی از طریق کشورهای خارجی و با هزینه‌های سنگین تأمین می‌شود و با ایجاد سامانه بومی مد نظر، صرفه اقتصادی قابل ملاحظه‌ای در کنار بومی‌سازی و قابلیت صادرات فناوری در صورت موفقیت طرح، حاصل خواهد شد.

در این خصوص سهیل رادیوم، رئیس مرکز تحقیقات پژوهشگاه فضایی می‌گوید:«این رادار، جزء ضروریاتی است که بسیار به آن نیازمندیم. در دو، سه سال اخیر پدیده‌های هواشناسی را مدنظر داشته‌ایم که قادر به تشخیص و شناسایی آن نبوده‌ایم. هواشناسی یا از طریق ماهواره‌های هواشناسی یا رادارهای هواشناسی صورت می‌گیرد و ما هم به دلیل تحریم‌ها قادر به خریداری این رادارها نیستیم. ما تقریبا یک سالی است که در داخل کشور شروع به بومی‌سازی این رادارها کرده‌ایم و در حال حاضر آزمایش‌های اولیه را سپری می‌کند.»

گفتنی است، این سامانه‌ها تنها آشکارکننده‌‌هایی هستند که اطلاعات دقیق و به‌‌هنگام از پدیده‌های هواشناسی ارائه می‌دهند. در رادارهای هواشناسی مهمتر از حوزه سخت‌افزاری این رادارها، نرم‌افزاری است که اکوی رادار را به محصولات هواشناسی تبدیل می‌کند. در حقیقت رادارها در شناسایی پدیده خردمقیاس کمک می‌کنند.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4859
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها